27. 6. 2015

The Missing (Ztracené) - James Horner

The Missing (Ztracené) byl pokus Rona Howarda o western křížený s temným thrillerem odehrávajícím se na konci 19. století v Novém Mexiku, kdy je dcera Cate Blanchett unesena. Ta se při pátrání musí spolehnout na pomoc svého otce (Tommy Lee Jones), se kterým nemá zrovna ideální vztahy. Sice jsem film viděl před slušnou řádkou let, ale rozhodně nešlo o tak špatné pokoukání. Slušnou atmosféru a herecké výkony bohužel sráží zbytečná délka. Na druhou stranu se film mohl opřít o další vynikající soundtrack Jamese Hornera, který vedle Camerona často spolupracoval právě s Ronem Howardem. Zde opět ukázal, že jeho nejsilnější stránkou je komponování pro etnicky zaměřené drama (historie). Horner zde zůstává věrný etnickým požadavkům amerického Jihozápadu, ale dokáže rozpoutat plně orchestrální strukturu známou především z Legendy o vášni. To ho sice opět sráží v originalitě, ale zároveň znova přináší podmanivý soundtrack nabitý emocemi a epikou.

Od Willow Horner často využívá svůj oblíbený nástroj, flétnu shakuhachi. Celkově jsou dřevěné a perkusní nástroje alfou a omegou celého soundtracku. Pomáhají s přehledem dotvořit svět, který Ron Howard buduje. Oproti Legendě je přesto hudba k The Missing temnější bez nějakého okatého romantismu. Využívá smíšené sbory jak v minimální, tak v epické rovině. Často jde o indiánskou tématiku. Témata jsou plně zavedena ve třetí skladbě pod názvem "Dawn to Dusk; The Riderless Horse". Umístění témat a jejich délka je opět vynikající s dostatečným prostorem pro jejich vývoj. Využívají všechny stejné podpůrné techniky, které Horner za ty roky budoval a nadále je zdokonaloval. Právě neoriginalita je tou jedinou slabinou v celkovém hodnocení. Taková skladba "The Long Ride Home" se v kovových zvucích a smyčcovém zabarvení podobá Vetřelcům. Nejpozoruhodnějším prvkem nahrávky je využití kovové skládací židle při vytváření zvuku. Elektronické zvukové efekty jsou zavedeny velice mírně a decentně, aby to nepůsobilo rušivě. Organický zvuk flétny shakuhachi vždy poslouží jako zajímavé zpestření vedle fantasticky řezaných houslí ("Kayitah's Death - The Soaring Hawk"), která ve druhé polovině alba supluje vytí vlka.

The Missing je důkaz toho, že Horner byl nejlepší v momentech, kdy psal pro celý orchestr než pro sólisty. Celé tohle melodramatické hudební dílo má úctyhodný náboj, kterému byste měli věnovat velkou pozornost. Je škoda, že Akademie ignorovala kvalitu a nominaci na Oscara věnovala horším produktům. Vzhledem k opakování tematického vývoje se ale nachází vysvětlení toho, proč tomu tak bylo. Jinak není co vyčítat a The Missing po právu patří k tomu nejlepšímu, co Horner za svou kariéru vyprodukoval. Škoda, že po nedávné havárii se už nemůžeme těšit na další soundtrack. Jeho odchod z hudební scény je velkou ztrátou pro filmový hudební svět. Řadil se k velikánům a byl to právě on, kdo filmovou hudbu dokázal prodat davům, aniž by musel intelektuálně slevit a podbízet se.

Vydavatel: Sony Classical
Datum vydání: 18. listopadu 2003
Složil: James Horner