23. 6. 2015

James Horner a jeho hudební život

Dnešek je smutným dnem každého fanouška filmové hudby. Po letecké nehodě zemřel slavný skladatel James Horner narozený 14. srpna 1953 v Kalifornii. Dnes se tedy tento moment bohužel jeví jako připomínka toho, co ve svém životě dokázal. Je to velká škoda, protože ve svém věku toho měl ještě hodně před sebou. Vždyť 61 let není nic a především v tomto věku skladatel zraje jako víno. Horner byl znám hlavně svou spoluprací s režisérem Jamesem Cameronem, z které plynula i jediná pozlacená soška za nejlepší hudbu právě pro Hornera za film Titanic. Druhého Oscara si připsal za téže film v kategorii nejlepší píseň společně se Celine Dion za song "My Heart Will Go On". Své jméno dokázal zapsat do dějin ale už předtím za několik strhujících děl jako Statečné srdce nebo Legenda o vášni. Za filmy Vetřelci nebo An American Tail (oba 1986) získal svou první a druhou nominaci na Oscara.

Už v pěti letech se naučil hrát na klavír. Po absolvování vysoké školy začal navštěvovat Royal Academy of Music v Londýně, aby získal titul na University of Southern California. Po několika vedlejšácích zatoužil psát hudbu přímo pro film, kdy zaznamenal několik krátkých pokusů pro Americký filmový institut (AFI). Vstup Hornera do komerční sféry byl zapříčiněn Rogerem Cormanem, který najal skladatele pro napsání několika kompozic pro filmovou společnost New World Pictures. Šlo o Battle Beyond of Stars a Humanoids from the Deep z roku 1980. Za průlom se dá považovat rok 1982, kdy napsal vynikající hudbu ke Star Trek 2: Wrath of Khan, kdy začal jít do kursu a přirovnáván k Jerry Goldsmithovi.

"Železný Jim" a James Horner

Po roce 1990 přicházely prestižnější nabídky, přičemž ty nejslavnější patřily do historického žánru. Sám Horner se netajil svou zálibou v irské hudbě, kterou miloval a často ji podsouval do svých soundtracků. Sám sebe označil za člověka, jenž se od mnoha jiných konkurentů v oblasti filmové hudby liší tím, že neskládá kvůli penězům, ale protože hudbu jako takovou prostě miluje, stejně jako samotné komponování. Irský nádech přidával kde to jen šlo a to byla jedna z příčin, že se často potýkal s originalitou svých děl. Především to platí o Legendě o vášni a těsně po ní příchozím Statečném srdci (atd.), kterému možná právě proto unikl Oscar. Vedle podobného zvuku nebo techniky bojoval i s podobnými nebo dokonce se stejnými melodiemi napříč svou kariérou. Přesto mu tyhle „chybky“ neubírají na kvalitě a stravitelnosti pro každého. Pro někoho může být překvapením, že odmítl tvorbu hudby například pro Pána prstenů nebo Harryho Pottera. Od roku 2010 se stáhl do ústraní a spíše se zaměřil na mezinárodní scénu. Výjimkou mělo být pokračování Avatara. Je otázkou, kdo ho po tragické smrti nahradí u Cameronova mega hitu. My se akorát můžeme rozloučit s jednou z legend filmové hudby.

To nejlepší z dílny Jamese Hornera najdete zde, ale odpustil jsem si číslování v podobě TOP. Další recenze na Hornerovy soundtracky přijdou v budoucnu.

Titanic (1997)
Legenda o vášni (1994)