29. 1. 2015

Tomb Raider 2013 - Jason Graves

Série Tomb Raider, s proslulou hrdinkou Larou Croft, se už delší dobu pohybovala na okraji zájmu fanoušků a diváků. Značka se vyčerpala a zároveň získala silnou konkurenci v podobě Uncharted. Obě série od sebe navzájem kopírují a obě kopíruji od Indiana Jonese a nejinak tomu bude i u Uncharted 4. Square Enix, majitel značky s Larou, se rozhodl o silný restart a přiblížení hrdinky dnešnímu publiku, kdy vše musí být temnější, akčnější a hloupější. Právě tento restart značky se může pochlubit nejen solidní hratelností a slušnou atmosférou, ale i zbytečnou přeplácaností v přežívání nej(h)různějších pádů anebo zbytečných gore efektů. Ačkoli jde o videohru, tak díky vážnému pojetí, působí nesmrtelnost často spíše komicky a ubírá na prožitku z jinak povedeného dílu. Kdyby vývojáři spíše dbali na méně je někdy více a nesnažili se zbytečně šroubovat Lařino dobrodružství do extrému.

Ke kladům se dá přičíst i hudba Jasona Gravese, který má zkušenosti s ponurou atmosférou už z hororové hry Dead Space. Právě jeho zkušenosti na hororové sérii od EA dokázal zužitkovat i zde a vedle temného a plíživého nebezpečí, kdy dokáže pracovat s minimalismem, se několikrát rozjede do akčnějších vod připomínající bombastický styl Hanse Zimmera se všemi klady i zápory. Pro Laru zvolil ve většině perkusní styl podpírající dobrodružnou notu. Dokonce dal dohromady nový nástroj vyrobený z oceli, skla a skleněného vlákna zanechávající specifický zvuk. Nástroj dal Tomb Raiderovi hudební identitu, jenž dílo prohlubuje a zároveň vytváří bohatě strukturovanou orchestrální instrumentaci.

Soundtrack začíná titulním motivem "Adventure Found Me", který se během hodiny a čtvrt objeví na albu ještě několikrát. "The Scavenger’s Den" nechá projevit v nezvyklém zabarvení zmiňovaný Gravesův nástroj při nervózním a strašidelným pojetí s častými perkusemi. Počáteční disharmonie se postupně přeline v akční melodii zakončenou klavírem. Škoda, že Graves často melodii utne dříve než je zdrávo a více si s nimi nehraje. Ve hře k tomu má dost prostoru. "The Exploring Island" splňuje klasický požadavek pro dobrodružnou hudbu pro džungli díky práci s bubny a mnoha dalšími bicími. Něco obdobného použil například Michael Giacchino v Lost nebo John Williams ve Ztraceném světě. "A Call For Help Me" svou konstrukcí patří k nejzajímavějším skladbám na albu. Dokáže být stejně tak emocionální jako vítězná, kdy Lara dosáhne vysílače. Působivá scéna.

Co by se dalo vytknout, tak poměrně silně nevyužitý hlavní motiv, který mohl být dominantněji rozpracovanější a dát Laře tvář i mimo obrazovku. S něčím takovým slavil úspěch Indiana Jones stejně jako Uncharted, který zvolil taky perkusní dominanci. Oba soundtracky lze v celkovém součtu postavit vyrovnaně vedle sebe, kdy každý má sílu v jiném aspektu. Instrumentační podoba a určitý stereotyp v orchestraci taky příliš nepotěší. Přesto na video herním poli se jedná rozhodně o nadprůměrné album, jenž by si měl každý fanoušek aspoň jednou poslechnout. Je za ním cítit velká práce a promyšlenost. Jde o hozenou rukavici pro Uncharted 4, který vyjde letošní rok na podzim stejně jako další Lara. Bitva to bude zajímavá jak na obrazovkách, tak na hudebních nosičích.

Vydavatel: Sumthing Else Music Works
Datum vydání: 5. března 2013
Složil: Jason Graves