25. 12. 2014

The Imitation Game (Kód Enigmy) - Alexandre Desplat

Není pochyb o tom, že Alexandre Desplat je jedním z nejlepších skladatelů filmové hudby dneška. Především letošní rok je z jeho pohledu nesmírně silným, stačí se podívat například na Grandhotel Budapešť nebo nynější Kód Enigmy, ve kterém exceluje Benedict Cumberbatch jak geniální matematik Alan Turing, jenž se zasloužil o výrazné zkrácení druhé světové války. Není pochyb, že snímek bude černým koněm Akademie, jako tomu bylo před lety s Čistou duší. Tu nezmiňuji nadarmo, protože se natočí jen kolem vzorců, ale spojuje je i stejně zvolený hudební podkres. Není tajemstvím, že noty jsou vesměs zlomky a mají tak k matematice hodně blízko, proto se Desplat rozhodl pro klavír stejně, jako Horner v Čisté duši. Desplat je znám svým minimalistickým pojetím a než na epiku se zaměřuje na dramatičnost a emoce. Jednou z výjimek tvořila hudebně povedená Godzilla.

V Imitation Game (Kód Enigmy) se Desplat opět zaměřil čistě na osobní rovinu tvořenou především klavírem vytvářející určitý hořkosladký nádech. Dokáže zachytit ducha filmu ve velice krátkém rozsahu, kdy se ústřední motiv ve stejnojmenné skladbě stane pro některé synonymem pro genialitu. Klavírní virtuozita podepřená smyčci a občasným úderem zvonku dokáže vytvořit podmanivě melancholickou náladu stejně jako vzbudit nadšení. Občas sklouzne k elektronickému podkresu pro zobrazení stroje (Enigma), aby se následně vrátil k orchestru s tympanovým zvýrazněním. Nejen v této části jsem ale zaslechl poněkud velmi výraznou podobnost s Williamsovou Válkou světů.

Pokud vám tedy sedne minimalistická a přesto emotivní hudba, tak zde vedle nešáhnete. Je to klasický Desplat, takže jeho fanoušci přesně ví, co mohou čekat. Zbytek bude možná překvapen klavírním ostinatem, kolem něhož skladatel nabaluje většinu motivů, kterých není příliš. U tohoto druhu filmu se ale nedalo čekat něco víc. Přesto v mém žebříčku je pořád výš Čistá duše Jamese Hornera, která dokázala být údernější a jako celek zajímavější i přes svou neoriginálnost v rámci Hornerovy tvorby.

Vydavatel: Sony Classical
Datum vydání: 10. listopad 2014
Složil: Alexandre Desplat