11. 12. 2014

The Hobbit: The Battle of the Five Armies (Hobit: Bitva pěti armád) - filmová recenze

Tak a je to tu. Nejspíš poslední film ze Středozemě dorazil do kin a otázkou je, zda dokázal Peter Jackson přesvědčit pochybovače, že na to pořád má, anebo se mu povedlo úspěšně zničit to, co vybudoval Pánem prstenů. Vrcholem třetího dílu měla být Bitva pěti armád a s ní spojena hromada emocí kolem Bilba a trpasličí družiny. Vedle toho jsme mohli sledovat i vedlejší linii s Dol Guldurem, Bílou radou a Sauronem. Bilbova cesta za dobrodružstvím se změnila na boj o celou Středozem a z pecivála se dokázal stát inteligentní bojovník se srdcem na správném místě, jenž dokázal motivovat i pyšné trpaslíky. Peter Jackson si ten nejlepší materiál nechal na závěr a chtěl diváka plynule přenést na dění ve Společenstvu Prstenu, které se odehrává šedesát let po Hobitovi. Mám rád Tolkienovu Středozem, mám rád Peterovu Středozem, ale třetí díl považuji v této podobě za to nejhorší, co Jackson přinesl a v článku povím proč.

Úvod navazuje na negativně přijatý cliffhanger ze závěru Desolation of Smaug a sledujeme Šmaka při útoku na Jezerní město. Tentokrát se tedy žádný prolog nekoná a jde se hned na věc. A tohle vlastně symbolizuje celý film. Žádná poetika se nekoná, anebo je jen načrtnutá (Gandalfovo čištění dýmky). Děj (odmítám tomu říkat příběh) se žene kupředu a více než kdy jindy je tvořen různými atrakcemi bez hlavy a paty, kde vede Legolasovo různorodé blbnutí. Už v Návratu krále mi ležela v žaludku scéna s olifantem, ale zde to Jackson přehnal natolik, že se tímto z Hobita stala parodie sama na sebe. Na nic není čas, nikdo nic víc neřeší, krásných proslovu je pomálu (ach ty dialogy) a vidíme jen mlácení jedniček a nul, se kterými se těžko někdo sžije. Krom vztahu Bilba a Thorina se charaktery takřka neřeší. Až na Kiliho jsou trpaslíci neviditelní, přičemž dostává prostor především starostův patolízal Alfrid. Chápu, že měl představovat jakýsi protiklad pro Barda (světlo nemůže existovat bez tmy), ale dávat ho například před Filiho je jeden z největších přešlapů celého filmu. To, co Jackson udělal s Filiho osudem je vyloženě k smíchu nebo spíše k pláči.

Problém tkví v brutálním používání střihu, kdy se nechává jen to, co nás přenese k další atrakci. Do kin se vlastně dostal takový větší trailer, pokud chcete, tak demo a na plnohodnotný díl si musíme počkat do příštího roku viz rozšířená verze. Jackson se hodně spoléhá na své fanoušky, že mu leccos odpustí, ale bojím se, že letos zašel příliš daleko a nabídl do kin jen úplné torzo. Bylo mi to jasné už v momentě, kdy byla oznámená délka. Snímek je tudíž s přehledem tím nejkratším ze Středozemě. Zajímalo by mě, co je pravdy na tom, že takto sestříhaný film požadovalo samo studio (film se může takto protáčen v kinech častěji za den = více dolárků). To samé platí o rozdělení na tři díly, které vzal Jackson na sebe, ale pochybuji, že to bylo jeho rozhodnutí, čímž narážím na kauzu kolem Weinsteinů, kteří měli s Warnery smlouvu na podíl z tržeb ze dvou dílů, ale díky pozdnímu rozdělení na tři filmy, by z posledního nic nedostali. Právě tohle mizerné PR nejvíce podtrhuje této trilogii nohy. Dlouho jsem neviděl takhle odfláknutou prezentaci filmu. Můžeme si s klidem zrekapitulovat, co se kolem filmu za tu dobu změnilo, což v médiích poté vyznělo dost negativně a poničilo celou značku. V první řadě problémy s právy, odchod režiséra, změna ze dvou filmů na tři, úmrtí zvířat, změna názvu atd. Celá tahle komedie zapříčinila jedno a to, že se Hobit stal synonymem pro prachy. Samozřejmě je nesmysl něco takového tvrdit, protože každý film, co z Hollywoodu vyleze je vytvářen pro peníze, tudíž se dle toho nedá hodnotit výsledné dílo.

Film rozhodně své klady má. Ať už jde o povedenou proměnu Thorina v šílence a jeho paranoiu vůči všem, Martina Freemana, který Bilbem prostě je, nebo klasickou čtveřici herců z Bíle rady, jejichž scéna v Dol Gulduru (Galadriel!) patří k tomu nejlepšímu v celé trilogii. Nesmím opomenout umělecké ztvárnění všeho a všech od vrchních malířů Johna Howa a Alana Lee. V tomhle směru hledá Hobit konkurenci jen těžko. Stejně tak efekty jsou ve formě, až na dementní berany na skalách. V tom momentně jsem to přestal dávat a pomalu vnímat. Trikům se vyčítá digitálnost a umělost, ale tohle přirovnání se mi zdá dost mylné už v tom směru, že Hobit se nesnaží a ani nechce být realistický na rozdíl od sci-fi jako Interstellar. Jeho využití trikových technologií má představit fantaskní svět nikoli reálný. Vše tedy podléhá úmyslnému konceptu, který prostě v dnešní době nesedne všem. Za tohle ladění může pochopitelně i využití HFR, které díky plynulosti a ostrosti nepřipouští chyby ve výpravě a vše nekompromisně odhaluje, proto se upustilo od masek a praktických efektů. Právě dojmy z této technologie a kolem Atmosu dodám později, ale na celkovou známku to bude mít pramálo vliv.

Ti, kterým stačí prostě nějaká řezanice, budou z výsledku vesměs spokojeni. Ostatní by se měli asi připravit na zklamání z toho, co viděli. Zkratkovitost úplně všeho je do očí bijící a emoce vychází jen z toho, co si Jackson vybudoval v předchozích dílech. Celý film připomíná Meddědovu linii z dvojky. Pokud jde o tuhle postavu, tak má ve trojce přibližně deset vteřin, což rozhodně nepřispívá k dobrému dojmu a jeho část z dvojky tím působí naprosto zbytečně (v knize právě on zabije Bolga/Azoga, čímž by se ospravedlnila zastávka u něj a následné vyprávění o Azogovi)! Mohl bych kritizovat ještě pár stránek, ale nikam by to nevedlo. Nyní se dá prostě prohlásit, že trojku dostaneme až za rok a tuhle verzi uvidím ještě jednou kvůli HFR a Atmosu, poté se odmítám na ní někdy podívat. Má přítelkyně to řekla přesně, cituji: „Jackson by měl dostat pár facek, aby se vzpamatoval.“ A to patřím k lidem, kterým se první dva díly v rozšířené verzi dost líbily. Nepochybuji, že až příští rok vyjde rozšířená verze, tak bude podstatně lepší a napraví celkový dojem z tohohle guláše, kde na maximum obstál jen Howard Shore s famózně epickým doprovodem, jenž proberu v samostatném článku.

+ herci, hudba, kamera, umělecká stránka, Dol Guldur, narážky na Pána prstenů
- střih!, Jackson nemá vlastně co vyprávět, poslední třetina

6/10