14. 12. 2014

The Hobbit: The Battle of the Five Armies - dojmy z HFR

Nebudu se v článku zaobírat historií filmu a jeho zobrazovací techniky 24 snímků za vteřinu, která ho provází takřka od počátku filmového průmyslu. Každý si určitě začíná všímat mázlého obrazu při rychlejším pohybu kamery, což je dáno nedostatečným počtem snímků za vteřinu. Díky Avatarovi se 3D stalo součástí takřka každého většího filmu a právě 3D ještě více podtrhlo nekvalitu obrazu ve 24 fps. Proto tu máme HFR (High Frame Rates), které obraz rozpohybuje na dvojnásobný počet snímků, a tím vznikají tři důležité příznaky - jemnost, plynulost a úžas. Jako první film historie s HFR přišel Hobit: Neočekávaná cesta. Právě naprosto špatně zvládnuté "public relations" (PR), kdy byly divákům nabídnuté první nehotové záběry z filmu, se po internetu začaly šířit negativní odezvy. Tato technologie je nesmírně náročná na výpravu a vlastně celou produkci. Díky ostrosti a plynulosti odhaluje různé nedokonalosti v maskách, tricích, špatné koordinaci apod. Peter Jackson se ale naučil postupem času s technologií pracovat a po plastikové Neočekávané cestě se v Bitvě pěti armád rozhoupal k parádnímu a nerušivému zážitku, kdy člověk může obdivovat detaily obrazu a 3D tím konečně dostává smysl. Dokázal najít rovnováhu mezi plynulostí a zběsilostí.

Často se u Neočekávané cesty skloňovalo slovo "televiznost", což nyní už neplatí oním křiklavým způsobem. Obraz už je prostě tak plynulý, že se přibližuje kvalitám lidského oka, které vnímá přibližně na 55 až 60 snímcích. HFR si s klidem dokážu představit jako vynikající přednes sportovních přenosů nebo dokumentů o přírodě. I režisérům celovečerních filmů nabízí naprosto nové možnosti vyprávění, což dokazuje právě třetí Hobit. Nedokážu si moc představit, že bych se nyní na 3D díval bez HFR, které zásadním způsobem zlepšuje zážitek a zároveň dá odpočinout očím. Klasické 3D je pro oči a mozek velice agresivní, není divů, že některé z něho bolí právě hlava.

Je překvapující, že HFR zlepšuje nejen dojem ze samotného záznamu, ale i z triků. Čekal bych, že triková stránka bude u Bitvy pěti armád ještě křiklavější, ale opak je pravdou. Armády nejsou už jen mazanice na plátně, ale jde o jednotlivé postavy, všechny v krásném detailu. Skutečná výprava nyní nepůsobí papundeklově, stejně jako masky uměle. Ani jedinkrát jsem neměl problém s nějakým pohybem, ale spíše jsem obdivoval neuvěřitelnou ostrost, i když nám je předkládán obraz v rozlišení 2K. HFR často vedle plynulosti spíše připomíná 4K, ale dokáže ono rozlišení udržet i při rychlejších pohybech. Hobit je natáčen kamerami Red Epic v 5K, ale postprodukce bohužel probýhala jen ve 2K. Dost dobře si nedokážu představit, jak by obraz vypadal v plné palbě. A jelikož je právě Hobit natáčen v rozlišení 5K, tak není problém ho v následujících letech vylepšovat pro HD nosiče, pokud jde o rozlišení.

V budoucnu nás v HFR čeká například druhý Avatar, u kterého bude chtít James Cameron tuto technologii dovést k dokonalosti. Na rozdíl od Jacksona má hromadu času na experimenty (natáčet v HFR je časově a datově dost náročné), sám Cameron právě HFR často probíral s Jacksonem, kterému už nikdo prvenství v celovečerním filmu nevezme. Hobit udělal vlastně Cameronovi psí službu a pro Avatara 2 připravil nejen publikum, nebo kina, ale i kritickou obec, jenž si právě smlsla na Jacksonovi a do počátku mu dávala za uši. Právě kvůli HFR byla pro Hobita zvolena především digitální stránka místo praktických efektů. Ty by byly ihned poznat.

Jelikož je Bitva pěti armád v této sestříhané podobě poměrně slabá, tak za návštěvu minimálně stojí kvůli HFR 3D podobě a nejlépe ještě s Dolby Atmos zvukem. Tahle kombinace je to nejlepší, co může nyní filmový průmysl nabídnout, a já jen doufám, že časem přibudou další filmaři, kteří zariskují a nebudou se bát předsudků. V České republice disponují HFR technologií tyto kina: Premier Cinemas (Praha – Hostivař. Olomouc, Teplice), Cinestar (Praha, Opava). Pokud máte tedy možnost, tak vřele doporučuji. Možná budete pozitivně překvapeni o jak velké a revoluční zlepšení jde. 3D bez toho už ani náhodou.