6. 12. 2014

Dracula Untold (Drákula: Neznámá legenda) - Ramin Djawadí

Asi jsem stále naivní, když doufám, že nám Hollywood přinese skutečného a nekompromisního upíra ze staré školy. Bohužel to odnesl i nejslavnější z nich a to přímo Dracula. I zde sledujeme krásného a dobráckého prince, bohužel i v proměněné podobě a tragičnost jeho postavy se tak vytrácí. Z Dracula Untold jsem byl opravdu zklamaný, i když nevím, co jsem mohl vlastně čekat po všech Stmíváních. Universal to zkoušel se slušným a řádně brutálním Vlkodlakem a finančně narazil, takže chtěl být nyní více „in“ pro mladší publikum. Kvalitám výsledného díla určitě nepomohla ani nepřehledná akce nebo příšerný skokový střih z místa na místo. Asi bych se v kritice nové reinkarnace známé pijavice vyžíval poměrně dlouho, ale to není účelem článku. Budu se zaměřovat na hudební doprovod ostříleného přesto vyloženě průměrného skladatele Ramina Djawadiho, který se spíše soustředí na seriálovou tvorbu. Osobně nechápu popularitu jeho fádního soundtracku ke Hře o trůny a asi nikdy nepochopím. Možná je to samotnou látkou, ale budiž.

A Dracula Untold je někde mezi. Ukazuje mírné zlepšení v kompozici, přesto nedokáže přinést plnohodnotný fantasy flák. Celý film je jakási fantasy, kdy se vytratily veškeré hororové prvky, tudíš Djawadi s něčím takovým jako je strach pracovat nemusel. Ačkoli se "Prologue" tváří zajímavě pro některé neznalé, tak bych jim doporučil (podstatně lepší) poslech Kilarova soundtracku k Draculovi z roku 1992. Právě tento úvod jakoby vykrádal Kilarovo dílo v jemném a až ďábelském hrdelním šepotu. Postupně je skladba obohacená o elektronickou basovou linku a z našeptávání se přeneseme k plnému vokálnímu mužskému přednesu. Hlavní motiv se po celu dobu nemění, akorát se zvyšuje jeho intenzita. Djawadí touhle skladbou odhalil své slabiny až příliš brzy. Snaží se druhého Kilara v kombinaci se Zimmerovým bombasticko-syntetickým přístupem občas okořeněným o individuální (a povedený) nástrojový podklad. Bohužel je celý soundtrack lehce zaměnitelný, nemá svou tvář a člověka napadá myšlenka, že vše už někde a několikrát slyšel.

Zdaleka nejlepší částí alba je třetí skladba "Mirena", která je čistě orchestrální a dává patřičnou živnou půdu uvěřitelnosti, reálný pocit. Orchestr zde hraje bez nějaké úpravy, melodie je opravdu chytlavá, dojemná a dává naději do skladatelovy budoucnosti. Takhle bych si představoval, jak má vypadat část soundtracku o Drákulovi. Ten rozdíl mezi nástroji v jemnějším provedení a syntetikou v akčnějším je nejcitelnější v závěrečném "Epilogue", kdy klavírní part (1:28) si lehce vytírá zadek s tím umělým. Dále bohužel převládá generické bicí jako v Muži z oceli, což jen podtrhuje fádní přístup k látce. Taková "This Life and the Next" dokazuje roztříštěnost celé látky. Začínáme krásným ženským vokálem, který v závěru přejde opět do nadměrného elektronického přednesu v mužské vokální smyčce. Korunu tomu všemu nasadila agresivní elektronika v "The Grood", při jejímž úvodu si asi Djawadí spletl žánr.

Je překvapením, že to nejlepší obstarává poklidnější a emocionálnější část, kdy u mě vede druhá polovina skladby "I Will Come Again". Právě tohle zvedá soundtrack z podprůměru a dává naději, že Djawadí někdy složí něco víc než jen generickou a zaměnitelnou syntetickou nudu jako jsou bombastičtější části na albu. Nepochybuji, že někteří budou k tomuto dílu shovívavější než já a ani se nedivím, protože v určitých ohledech se jedná o kvalitativní posun tohoto skladatele.

Vydavatel: Back Lot Music
Datum vydání: 7. října 2014
Složil: Ramin Djawadí