31. 5. 2014

Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow) - filmová recenze

Doug Liman je znám jako velice slušný rutinér a byl to on, kdo nastartoval příběhy Jasona Bournea povedeným Agentem bez minulosti. Pro film je stejně tak důležité obsazení, což režisér ukázal, že taktéž zvládá s přehledem. Mezi Pittem a Jolie to v takových Smithových opravdu jiskřilo. A to natolik, že Pitt následně utekl od Jennifer Aniston právě k Angelině Jolie. V Na hraně zítřka získal další hvězdu do hlavní role a není ji nikdo jiný než Tom Cruise, který se na vrcholu drží už bezmála třicet let. Dá se říci, že je poslední ze staré gardy hvězd, která ještě umí nahnat do kin nemalý počet lidí. A pokud jde o jeho spojení se sci-fi, tak je vždy o co stát a člověk by měl zpozornět. Po nedoceněném loňském Oblivionu se vrhl na další mimozemskou látku, tentokrát podstatně špinavější (zničená Paříž vypadá luxusně)

Příběh se odehrává v blízké budoucnosti. Mimikové, jak se nazývají mimozemské bytosti, zaútočí na Evropu a ta je takřka celá v jejich chapadlech. Posledním, relativně bezpečným ostrůvkem, je Anglie, ze které jednotky vyrazí proti nepříteli na francouzské pláži ve stylu vylodění v Normandii, podobně jako v trháku Zachraňte vojína Ryana (s přístupností PG-13). Mohutného výsadku vojáků se účastní i major Cage (Cruise) označovaný jako zběh pro jeho zbabělost. Opět se jedná o jatka a nepřítel armádu poráží, než se Cage náhodou setká s Alfou, mimozemskou bytostí, po jejímž zabití se mu dostane do krevního oběhu její krev, čímž se vrátí o den zpět. Tento den si neustále opakuje v momentě, kdy je zabit. Právě na bojišti potkává drsnou Ritu (Blunt), jenž jako jediná chápe, čím si prochází a poskytne mu potřebný trénink, aby se z něho stala tzv. „killing machine“. Cage je vržen do událostí, kde musí najít původ jak Mimiků, tak i svých problémů s časem.

Na hraně zítřka se v několika věcech dost liší od klasické letní produkce. Rozhodně se nejedná o hloupý blockbuster založený na počtu trikových okének a výbuchů. Jeho doménou je poměrně inteligentní zápletka s perfektní chemií mezi postavami. V tomhle směru inteligentní znamená vystavění scénáře stejně jako perfektního střihu, díky němuž opakování událostí nenudí. Film je sám o sobě složen hned z několika jiných snímků, a pokud jste hráli hru Resistance pro Playstation 3, tak budete doma. Ačkoli je Limanova sci-fi přirovnávaná nejčastěji k filmům  Zachraňte vojína Ryana, Světové invazi nebo Hvězdné pěchotě, tak právě nejzásadnější inspirací je hra Resistance. Ten pocit prohlubuje i vysvětlovací animace postupu „viru“ napříč Evropou stejně jako posledním odbojem v Anglii.

Velkou výhrou je obsazení Toma Cruise a Emily Blunt mezi nimiž chemie pracuje opravdu silně. Cruise se s roky naučil netlačit tolik na pilu v přehrávání a úvodního srábotku mu má člověk problém uvěřit jen z toho důvodu, že prostě ví, jaký z něho bude badass v exoskeletonu. U Emily nemá člověk zase problém se do ní zamilovat hned od prvního setkání. Jde skutečně o silnou osobnost a charismatickou postavu. Dalším plusem je Bill Paxton jako důstojník Farell. Ten si svou roli užívá stejně jako v Agents of S.H.I.E.L.D. Tahle trojice herců je základním úspěchem Edge of Tomorrow.

Filmu se dá vytknout snad jen nezajímavá hudba Christophera Becka, kdy si po skončení filmu uvědomíte, že si snad žádnou ani nevybavujete. Těžko říct, zda šlo o záměr režiséra nebo Beckovu neschopnost přijít s něčím epičtějším. Zajímalo by mě, jak by si s tím poradil takový Basil Poledouris (Hvězdná pěchota). Další výtka by mohla být v ne tolik úderném závěru. A k němu, krom opětovné podobnosti s Resistance, se dá napsat, že Tom Cruise má pro takové poslední scény nejspíš slabost. Vzpomeňme na Válku světů nebo právě Oblivion. Až film uvidíte, tak pochopíte. Ale jde spíš o subjektivní dojmy. Skvělá kamera, střih, vypilovaný scénář, triky s přehlednou akční výplní (i ve 3D) a s perfektní hereckou trojicí vše udolají. Do toho si připočtěte upřímný humor, který přesně sedne, kde má a neshazuje tak samotný děj do trapných vod.

Od Edge of Tomorrow neočekávejte nic zásadního, přelomového nebo akční náhul, protože ničím takovým film prostě a jednoduše není. Přistupujte k němu jako k překvapení léta, které staví na hercích a scénáři. Vypůjčuje si sice všude možně (Na hromnice o den více, Zdrojový kód...), jak jsem zmínil výše, ale dělá to kouzelným způsobem, kde má vše své místo. Jde nejspíš o nejlepší Limanův projekt a člověk mu může v kinech přát jen úspěch. Potenciál pro pokračování tam rozhodně je.

+ herci, scénář, audiovizuální stránka, kamera, výprava
-  hudba, závěr mohl být ještě lepší (subjektivní)

8,5/10