23. 4. 2014

Hvězdné války: Epizoda 2 - Klony útočí (Star Wars: Episode 2 - Attack of the Clones) - John Williams

Po rozpačitě přijaté první epizodě veleočekávaného pokračování kultu jménem Hvězdné války se režisér a tvůrce v jedné osobě George Lucas rozhodl upustit od infantilně pojaté Skryté hrozby, která byla natáčená z pohledu malého chlapce. Právě tohle nepochopení mohlo za označení Skryté hrozby jako jednoho z největších filmových zklamání v dějinách. Ve druhé epizodě vše sledujeme očima dospívajícího puberťáka, se kterým cloumají emoce, je pod obrovským tlakem a díky přísnému kodexu Jediů nemá ani možnost se s někým poradit o tom, co ho trápí. Yoda zde mladíka podcenil v tom, že nedokázal odhadnout pomoc, kterou mladý Skylwalker potřeboval. Anakin se tedy pomalu ale jistě přesouvá na temnou stranu, kterou plně zobrazuje Epizoda 3. Právě v tomhle je silná podobnost s Hobitem Petera Jacksona. I ten se si prochází stejným nepochopením, kdy lidé spíše hodnotí podle toho, co chtěli a ne dle kvalit snímku. Epizoda 2 s podtitulem Klony útočí diváky postupně připravuje na nevyhnutelné a skvěle to vystihl i skladatel John Williams. Jeho hudební doprovod je často dáván na vrchol žebříčků filmové hudby a ani zde tomu není jinak.

John Williams se původně bál náročnosti celého projektu, ale později se nechal slyšet, že psaní hudby pro Epizodu 2 bylo podstatně snazší než u Skryté hrozby. Sám to přirovnal k jízdě na kole, kdy došlo i na zmínky o Pánovi prstenů. Zde právě mluvil o tom, že celková tvorba kolem nové trilogie (1999 -2002 - 2005) obsahovala přibližně dvanáct hodin hudby, což je nevídaný rozměr, kterému se vyrovná právě jen Howard Shore s Pánem prstenů. Pro Klony útočí si připravil především stěžejní milostné téma mezi Anakinem a Padmé. Právě jejich osudová láska a špatné vyložení Anakinových snů, je hlavním hybatelem děje. Jde o zásadní moment celé mytologie. Právě tento procítěný a dojemný motiv následuje hned po klasickém "Star Wars motivu" s temnější dohrou (schválně si v čase 3:22 všimněte melodie z Harryho Pottera) jmenující se "Across the Stars". Za doprovodu Londýnského filharmonického orchestru se 110 členy působí i takové hořkosladké téma impozantně, čemuž napomáhá temnější provedení ve druhé polovině skladby předznamenávající Anakinův pád. Na tom nemění nic ani fakt, že je tu podobnost s jiným mistrovým soundtrackem a to Hookem. Motiv ve své rozmanitosti prostupuje celým albem a Williams ho střídá dle dané nálady.

Celkově je těžké posuzovat rozsah z čistě komerčního alba, které obsahuje přibližně 73 minut, zatímco Williams pro Klony útočí napsal nějakých 125 minut hudby. Sága Hvězdných válek přináší celou řadu silných témat a za nimi jsou tucty vedlejších. Tomuhle eposu se opravdu ve své rozmanitosti může rovnat jen Shorův Pán prstenů. Když jsme u toho, tak někteří fanoušci byli rozčarováni z ignorace motivu pro Padmé, která se bez něj prostě musela obejít jako tomu bylo u Hana Sola. Poměrně kontroverzní bylo použití elektrických kytar (a exotických perkusí) ve skladbě "Zam the Assassin and the Chase Through Coruscant" , kdy sledujeme honičku mezi Obi Wanem, Anakinem a nájemným lovcem. Pro lovce odměn Jango Fetta Williams v pre-produkci slíbil vlastní motiv, ale otázkou je, kde skončil. Je dost možné, že se Lucas rozhodl pro odstřižení. Operní sólový zpěv v "Confrontation with Count Dooku and Finale" dává vzpomenout nejen na Epizodu 3, ale především na A.I. : Umělá inteligence. Fanouškům v této skladbě určitě neunikl ani slavný motiv "Imperial March“" s přehledem přecházející na milostný motiv.

Přesun na temnou stranu a celkové potemnění celé zápletky přináší fantastická (a jediná podoba na CD) verze "Duel of the Fates" z Epizody 1 v "Return to Tatooine". Anakinova rozervanost, hněv a strach o matku ho posunují k jeho konci a přesně si pamatuji mrazení, když se v kině tento motiv prvně ozval v monumentálním sborovém pojetí. Jedna z nejlepších melodií co kdy Williams složil. Svým způsobem se dá Epizoda 2 označit jako nejlepší album z nové trilogie díky své soudržnosti. Zatímco Epizoda 3 přináší některé fenomenální kousky jako jednotlivce, tak Epizoda 3 pracuje s jedním hlavním motivem, který dává vyváženost a zmiňovanou soudržnost. Milostný motiv je obalený novými a starými melodiemi. Celkový dojem kazí akorát to, že místy jsem měl pocit z už slyšeného jinde a tím nemyslím Hvězdné války. Například "The Tusken Camp and the Homestead" v čase 2:43 smyčcově křičí jako Minority Report ze stejného roku. Tyhle vady na krase v mých očích bohužel shazují jinak vynikající dojem. Pořád se ale jedná o lepší soundtracku než většina vydaných alb. Samozřejmě je potřeba soustředěný postřech pro plné docenění.

Vydavatel: Sony Classical
Datum vydání: 2002
Složil: John Williams