4. 2. 2014

Black Sails - Bear McCreary

Michael Bay nám začal produkovat seriály a mezi jeho nejnovější přírůstky se zařadil Black Sails s pirátskou tématikou. Při psaní recenze jsme se zatím dočkali dvou dílů, kdy se karty stále ještě rozdávají. Zatím se dá tedy říci, že penězi se na seriálovou tvorbu nešetřilo, výprava je velice dobrá stejně jako triková stránka. Herci jsou ve většině dobře vybráni, takže casting může být vesměs spokojen. Snad jen obsazení Luka Arnolda jako Johna Silvera je šlápota vedle. Nejspíš každý si představoval tuhle legendární postavu jinak. Další problém mám, stejně jako u Hry o trůny, se samoúčelnou sexuální explicitností.  Na jednu stranu si seriál hraje na to, že to tak přeci bylo a na druhou stranu nám předkládá samé modelky, kdy doslova všichni mají chrup jak z reklamy na zubní pastu, což zbytečně podtrhává nohy jinak slušně rozjíždějící se zápletce.

Nadšení každopádně zavládlo při poslechu soundtracku, který je již nějakou dobu dostupný díky Sparks and Shadows od 28. ledna 2014. Při prvním poslechu úvodního motivu u mě zavládla euforie nad něčím tak novým. Bear nezklamal a fanouškům nabídl dosud něco neslyšeného. Mnoho skladatelů (ehm, Jablonsky) si o něčem takovém může nechat jen zdát při tvorbě originálního zvuku. Takhle má znít romantické usazení do pirátského světa s citem pro dobrodružství. Co tedy dodává tak povznášející nadšení? Je to niněrou. Jde o strunný hudební nástroj, jehož struny se rozeznívají třením pomocí dřevěného kolečka s klikou, kterým hráč pravou rukou otáčí. Tohle celé je podpořené na první pohled nesourodým komparsem skládajícím se ze smyčcového kvarteta, kytarového tria, harmoniky, piána, mandolíny, nejrůznějších dechových nástrojů, elektrické kytary nebo bicích. Kombinace přináší vskutku unášející pocit, a co Bear představí v úvodním motivu, tak dál rozpracovává za podpory vypsaných nástrojů, což dodává celé nahrávce komplexnost. Nic nevybočuje ani nezapadá.

Asi nepřeženu, když napíšu, že hlavní téma se stane seriálovou klasikou. To samozřejmě záleží i na samotném seriálu, jehož úspěch u diváků nemusí vydržet. Snad se tedy co nejdříve vydáme za dobrodružstvím a nebudeme se plácat na jednom ostrově, i když jsme teprve u druhého dílu. Taky by nebylo od věci zapracovat na vybílených úsměvech a dodat tomu na špinavosti jakou obsahuje právě hudba. Na Zimmerovu jednoduchou bombastičnost z Pirátů z Karibiku zapomeňte. Black Sails ocení především hudební fanoušci libující si ve složitějším poslechu a právě tohle dává soundtracku šanci na dlouhotrvající výdrž, kdy nejde jen o „sezónku“. Tak si říkám, že Bear měl skládat hudbu ke Hře o trůny, kde slaboučký Djawadí se svou rutinou pohořel. I po chvále ale zůstává John Debney s Ostrovem hrdlořezů nepřekonán.

Zde přidávám skvělý minidokument o tvorbě hudby.

1. Theme from Black Sails 3:18
2. Nassau Shores 2:11