28. 1. 2014

Zmizení (Prisoners) - Jóhann Jóhannsson

Zmizení s přehledem považuji za jeden z nejlepších filmů roku 2013. Dlouho tu nebyla takhle podmanivě depresivní detektivka s lusxusním hereckým obsazením. Sice nedosahuje šokujícího vyznění Sedmi, ale i tak dokáže získat diváka vynikající atmosférou. Ve své podstatě vlastně není film nijak komplikovaný. Jde o klasickou látku s únosem dětí, kdy se část rodiny rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou neohlížejíc se na následky. Hledání únosce detektivem Lokim v podání luxusního Jaka Gyllenhaala je neskutečně napínavé a skvělé dialogy během dvou a půl hodin nedají člověku možnost se nudit. Svým způsobem je snímek taková starší filmařina, která se dnes už moc nevidí. Vedle Gyllenhaala stojí rozhodně za řeč Hugh "Wolverine" Jackman jako jeden z otců unesených děvčat. Ačkoli jsme ho mohli vidět v moha akčních filmech, tak podává zcela civilní výkon, kdy mu jeho bezvýchodnost a odhodlanost člověk věří. Trailer dokáže mnohým napovědět a přitom nic zásadního naprozrazuje. Vedle toho všeho mě dostala i vizuální stránka v závěru na dálnici. Úchvatná hra barev a kamery (nominace na Oskara).

"A Man Who's Lost Everything Is Capable Of Anything"

Pokud jde o hudbu, zde dostal prostor islandský skladatel Jóhann Jóhannsson, který s Hollywoodem nemá nějaké zásadnější zkušenosti. On je vlastně nemá celkově. Napsal hudbu jen k pár filmům, až zde mohl vyniknou jeho severský depresivní zvuk. Ve Zmizení se hudba táhne, je pomalá a posluchači nejde příliš naproti. Dá se říci, že na albu působí až jednotvárně. Samozřejmě jde o záměr pro vytvoření nervozity a napětí, což se daří. K samostatnému poslechu to zrovna není pokud máte rádi něco výraznějšího, ale díky hlavnímu motivu v "The Candlelight Vigil" se dokáže smutným a táhlým tónem dostat až na dřeň, stejně tak skvělá "Prisoners". Díky nim získáte přesný obrázek, jak na tom film s atmosférou je. Hodně tomu napomáhá zajímavá kompozice za přispění kláves, skleněné harmoniky nebo cella ve skladbě "Escape". Působivost celého díla podtrhuje jeho náročnost. Musíte si k němu najít cestu, až pak doceníte kvalitně odvedenou práci, která přesně sedne k obrazu. Zde je tedy hodnocení silně závislé na tom, jakou hudbu preferujete. Samozřejmě se najde spousta posluchačů, které tempo prostě odradí. Na kvalitě to přesto nic nemění.

1. The Lord's Prayer 2:31
2. I Can't Find Them 4:09
3. The Search Party 2:54