22. 12. 2013

47 Roninů (47 Ronin - 2013) - Ilan Eshkeri

47 Roninů patří k nejoblíbenějšímu tématu/knihám v Japonsku, kde získal nepočítaně hraných verzí a jako (zatím) tu poslední má na svědomí Hollywood. Příběh se odehrává v Japonsku 18. století, kdy se právě 47 Roninů snaží očistit jméno svého pána, který se stal obětí spiknutí, které připravili zákeřný Lord Kira a čarodějka Mizuki. Ronin je samuraj bez pána a ještě níž ve společenském žebříčku je míšenec jako je tomu u Kaie (Keanu Reeves), jenž je míšencem mezi Britem a Japoncem. K tomu je ještě polodémon, což mu dodává mimořádné schopnosti v boji. Kai je pro Roniny klíčovou postavou, ale i tak jejich úkol rozhodně nebude snadný. A jak už jsem psal na začátku, předloha je v zemi vycházejícího slunce obrovsky populární a naprosto bez fantasy prvků, které tam ale americká verze přidává. Nejspíše díky tomu snímek v Japonsku vybouchl a podobný osud ho postihne asi i jinde na trzích. Na kvality filmu si ještě musím pár dní počkat, ale soundtrack už je na světě, tak se na něj mrkneme.

Ilan Eshkeri není příliš znám a tento film to asi moc nezmění, i když nezaslouženě. Skvěle se mu povedlo spojit západní zvuk s japonskou klasikou. Hlavní hrdinské téma zazní už v první skladbě "Oishi’s Tale" od 1:37, v citlivější verzi v 5:22. Setkávat se s ním budeme průběžně po celé album v několika provedení. "Oishi’s Tale" je skvělým ukazatelem toho, co nás čeká dál. Napoví už široké množství nástrojů, od taiko bicích po erhu či bambusovou flétnu. Nesmí právě chybět ani violoncello pro smutné provedení hlavního motivu.

Album má překvapivě mnoho akčních částí jako například v "Kirin Hunt", kde dochází i na určitou disharmoničnost na jakou jsme zvyklí u Goldenthala. "Dutch Island Fugue" se zpočátku jeví jako honička pro komorní orchestr, ale brzy se rozšiřuje o dechové nástroje a perkuse. Perfektní a propracovaný kousek plný hravosti. Na druhé straně stojí "Tengu" s démonickými hlasy v pozadí, i když plně syntetickými pro dodání oné tajemnosti. Soundtrack je jinak výhradně orchestrální záležitost, takže nemusíte mít strach, že by se to zvrtlo do nějakého těžkého elektronického experimentování se zvukem. Eshkeri si udržuje melodii nebo aspoň tu harmoničnost, která přináší živost celé nahrávce v provedení London Metropolitan orchestru.

Přes velké množství hudby se nikdy nedostavila nuda nebo potřeba přeskakovat skladby. Může za to hlavně dobré uspořádání a neustálá změna tempa a nálady, přitom nikdy nenarušujíc celek. Soundtrack nabízí i mnohé skladby k zamyšlení jako v případě "Assano Seppuku" nebo "Kira’s Wedding Quartet", kdy nás provádí atmosférou tklivé housle a violoncello. Zde se občas vkrade do mysli Zimmerův Poslední samuraj, ale nikdy ne takovým způsobem, že by nás napadlo slovo vykrádání. Linka je jiná, jen využití nástrojů, díky Japonsku, nás svadí k takovému dojmu. Ty nejlepší skladby si nechal Eshkeri až na závěr. Dojemná "Mika and Kai" a "Seppuku" jsou emocionálně famózní záležitosti. Velice kladný dojem podtrhuje hlavní motiv v závěru ve stejnojmnenné skladbě.

Závěrem mohu říci, že album je skvělým zážitkem a byla by chyba minout ho kvůli (ne)kvalitám filmu. Ten zatím posoudit nemohu, ale soundtrack se rozhodně řadí k nejlepším zážitkům roku 2013. Skrytě doufám, že Akademie nepřehlédne OSTéčko právě díky případně negativně přijatému filmu. Eshkeri nabízí sadu pevných témat po celou svou délku. Vyváženost mezi akcí a romancí je tak akorát. 47 Ronin je živoucí voda letošního roku a byl by to i fajn dárek pod stromek. Devítka je opravdu silná a mám nutkání přihodit.

Tržby v USA : 35 milionů dolarů
Tržby za víkend : 9,9 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 87 milionů dolarů