30. 11. 2013

Hunger Games: Vražedná pomsta (The Catching Fire) - James Newton Howard

Lionsgate si může mnout ruce. Opět se mu povedl zásah do černého a vypadá to, že druhý díl série Hunger Games bude ještě úspěšnější než jednička. Opatrně se mluví dokonce o prolomení jedné miliardy na tržbách, což by byl fantastický výsledek. Těžko říct, zda zasloužený, ale i tak se mi film z většiny líbil, především tedy psychologická první polovina. Souboje v aréně už byly spíše nudné. Od režiséra Constantina nebo filmu Já, legenda bych čekal něco víc v akčních scénách. Části mimo arénu jsou opravdu vynikající, dokonce se ubralo i na stupidně výstředních kostýmech, které mě iritovaly v prvním díle. Tahounem je samozřejmě velice populární a krásná Jennifer Lawrence. Ani další herci příliš nezaostávají, takže v dalších dílech budeme moci sledovat nárůst odporu vůči totalitě se slušně rozjetými vztahy. Politickou linii radši vynechám. Přesunu se tedy rovnou na skladatelskou židli, kde se opět usídlil James Newton Howard. Ten byl potvrzen v říjnu 2012. Na albu měly být i tři speciální písně od Eda Sheerana, ale Lionsgate je nakonec zamítl. Sheeran si letos spravil chuť až s druhým Hobitem, ke kterému složil ústřední píseň.

Po sterilním prvním díle Howard překvapil a přinesl atmosférický a soustředěný soundtrack, spíše určený pro hlubší poslech. Howard ve většině ignoruje první díl, přináší ho spíše okrajově a dává přednost novým emocím a zážitkům. Původně byl pro druhý díl plánován Danny Elfman, jenž byl nucen odejít díky velkému vytížení. Je to zajímavé z toho hlediska, že Howard a Elfman jsou naprosto rozdílní skladatelé, tudíž se výsledný obraz filmu mohl u obou naprosto lišit. Pokud zde čekáte akčnější skladby, tak budete zklamáni. Akci můžeme slyšet částečně v poslední třetině alba v „The Games Begin“, „The Fog“ nebo „Monkey Mutts“. V jejich provedení se opět kombinuje orchestr doplněný o syntetické ostinato. Akce není ale protnuta přes celou skladbu, spíše zabírá přibližně 50% délky. Pokud bych to měl přepočítat na celé album, tak akční položka zabírá asi 20%, možná méně.

Středobodem, pokud se to dá vůbec říci, se stal motiv v „I Had To Do That“ nebo v „Katniss is Chosen“ za pomoci jemného ženského vokálu. Sice ústřední znělkou filmu je „Horn of Plenty“, která nechybí ani zde, ale skladba má půl minuty a motiv není dále přítomen. Přesto se jedná o to nejvýraznější na albu, které se nedá poslouchat jednotlivě, ale je vytvořeno čistě pro potřeby filmu. Proto skladby nedokáží přesně fungovat při samostatném poslechu. Je těžké najít byť jen jedinou skladbu, co by utkvěla v hlavě a měli jste nutkání si ji vícekrát poslechnout. Taková tu snad ani není. Záleží tedy na Vás, zda upřednostňujete jednotlivost či komplexnost podřízenou obrazu. Vedle nich funguje slušně i takový motiv „Katniss“ dále slyšitelný v „Treetops“.

The Catching Fire je povedený film a ve srovnání s předchozím dílem o dost před ním pokud jde o kvalitu. Hudba je v něm celkem nevýrazná a slouží spíše na atmosférický doplněk k obrazu. Během sledování filmu jsem si hudební doprovod uvědomil snad asi třikrát. Podvědomě ho ale vnímáte a slouží k doplnění emocí na scéně ve skrytu. Při samostatném poslechu nastává problém, protože vyžaduje od posluchače soustředěnost. Hodnocení je proto silně subjektivní záležitost a nedokážu přesně odhadnout, zda se většinovému posluchači nahrávka zalíbí a dá ji šanci. Možná to chtělo trochu ubrat na délce alba, aby se nám to neslévalo dohromady. Přesto je výsledek emocionálnější než v předchozím díle, kdy se Howard ani příliš nevykrádá, i když bych nedal ruku do ohně za to, že jsem tam občas slyšel něco z Bourne Legacy a v "The Fog" (od 4:02) i něco z Temného rytíře.

Tržby v USA : 297 milionů dolarů (zatím)
Tržby za víkend : 158 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 573 milionů dolarů (zatím)