30. 10. 2013

Thor: Temný svět (Thor: The Dark World) - Brian Tyler

Thor představuje s Iron Manem a Kapitánem Amerikou skutečný počátek přenesení hrdinů ze světa Marvelu na plátna kin. Jednalo se o tzv. první fázi. Ač měly všechny tyhle filmy slušný úspěch na nové značky, tak nastartování přišlo až s Avengers. Iron Man 3 se poté na úspěchu vezl a vydělal neskutečný balík, otázkou nyní bude, jak dopadne druhý Thor, který postrádá takřka kultovní auru Roberta Downey Jr. jak Iron Mana. Chris Hemsworth charismatem vládne stejně jako s Mjolnirem, jenže mu chybí patřičná lidskost a ukotvení v našem světě. Do toho si připočtěme charakter nebo splnění "Amerického snu" v podobě postavy Tonyho Starka a je nám jasné, že úloha Thora je na filmovém plátně podstatně složitější. Uvidíme tedy, jak se filmu povede v kinech a to samé platí i příští rok pro dalšího Kapitána.

Thor nám představil mladého prince z Asgardu, který teprve musel dospět do krále. Jeho náprava přišla na Zemi, kam byl uvrhnut svým otcem Odinem, a kde potkal vědkyni Jane do níž se zamiloval. Díky svému potrestání přišel i o svou moc, takže musel prokázat, zda je schopný vládnout a být spravedlivým králem. Velkou roli samozřejmě sehrál i nevlastní bratr Loki, se kterým jsme se potkali v Avengers a potkáme se s ním i v Thor: The Dark World, jenž se odehrává rok právě po Avengers, kdy Thor musí zachránit devět říši před nepřítelem starším než samotný vesmír - Malekithem. Ten se snaží uvrhnou vesmír do tmy a Thor musí kvůli pomoci nejen za Jane, ale i za vězněným bratrem Lokim. Jakou oběť bude muset hrdina z Asgardu učinit, aby všechny zachránil?

O první díl se hudebně postaral Patrick Doyle a odvedl opravdu dobrou práci. V srpnu 2012 měl Doyle jednání s šéfem Marvelu o návratu k projektu z čehož sešlo, byl tedy nahrazen v dubnu 2013 Carterem Burwellem. Jenže i ten v květnu odstoupil kvůli rozdílům v představě, jak by měla hudba znít. Marvel se tedy obrátil na Briana Tylera s jehož prací byli spokojeni už z Iron Mana 3. Ten si k ruce vzal Íránskou zpěvačku Azam Ali a 28.10. byl soundtrack puštěn do prodeje. Otázkou je, zda se tedy dokázal Tyler minimálně vyrovnat Doylově práci na prvním dílu. Fanoušci Doyla budou ale zklamáni, protože Tyler ignoruje jeho práci a jde si svou cestou, kdy je soundtrack ihned identifikovatelný díky mohutným dechovým nástrojům a perkusím. Kdo slyšel Světovou invazi nebo Irona Mana 3 bude doma. Oproti Invazi samozřejmě ubylo patosu a přibyla fantasy velkolepost v pop-rytmickém stylu.

Jak se zvětšuje Marvelův svět, tak nám narůstá osazenstvo na skladatelských židlích. Říkám si, zda je tak správně, když styl filmů je vesměs zachován, ale hudba se diametrálně liší. Alan Silvestri se postaral o Avengers a Kapitána Ameriku, Ramin Djawadi o Iron Mana, John Debney o Iron Mana 2, Patrick Doyle o Thora a Brian Tyler o Iron Mana 3 a nyní o Thora 2, se kterým má několik věcí společných a pro běžného posluchače oba soundtracky splynou takřka v jedno. V tomhle směru jsem tedy naznačil celkem velký problém a tím je určitý stereotyp v kompozici a instrumentaci. Dechové a perkusní nástroje a jejich využití je už určitým Tylerovým trademarkem. Jsem, zvědav, zda se skladatel posune někam dál, zatím to jsou jen krůčky. Vrátím se s k různorodosti skladatelů a napíši, že v Marvelu si měli na začátku sednout i nad hudbou a vytvořit skutečně charakteristické motivy, které budou dodržovány napříč jejich vesmírem, aby se udržela kontinuita. Na druhou stranu mohou někteří považovat rotaci skladatelů za čerstvý vítr a přínos.

Tylerovi se povedlo vytvořit slušný motiv pro druhý díl hned v úvodní skladbě s patřičnou velkolepostí. Práce s orchestrem je tradičně skvělá a bohudík dal prostor vedle akčního dunění i tolik potřebným emocím jako ve skladbě „Into Eternity“ nebo „Lokasenna". V obou skladbách dostává prostor perský vokál zpěvačky Azam Ali. Především závěr „Into Eternity“ je skutečně dojemný. Z hlediska hrdinského soundtracku lze mít málo výtek, i když jde o slabší kus než předvedl Elfman v Batmanovi nebo Williams u Supermana, ale vzhledem k současné tvorbě je každopádně nadprůměrný až skvělý. Takový velkolepý závěr "Invasion of Asgard" musí dostat snad každého. Škoda, že to skladatel dál nerozvinul. Mohlo jít o skutečný vrchol soundtracku.

Jako první věc, co Tyler udělal, bylo opuštění Doylovy tvorby, kdy sám stvořil skutečně monumentální dílo. Je znám pro tvorbu bombastických "oestéček" a často nahrazuje Zimmera, čemuž se ani nedivím. Nahrazuje myslím v tom směru, že mu producenti dávají přednost při rozhodování mezi cenou a výkonem. Oba mají podobný styl, ale oba s ním nakládají opačně. Zatímco Hans je spíše DJ a ne skladatel, tak Tyler se drží orchestru a vytváří klasická hybridní díla. K tomu je potřeba připočíst hloubku, kterou díky tomu jeho soundtracky získávají. Nejsem sice jeho velký fanoušek, a trochu mě ten stereotypní styl unavuje, ale dokážu to/ho uznat. Silné sbory v jednotlivých skladbách taky nejsou k zahození a skvěle podporují obraz ve vikingském duchu.

Brian Tyler nahrává hudbu ke druhému Thorovi.

Soundtrack obsahuje i „Marvel Studios Fanfare“, kterou dostal na starost právě Tyler a těžko si představit někoho jiného, kdo by lépe definoval tento jejich styl. Rozhodně soundtrack doporučuji a věřím v kladné ohlasy, aspoň z většiny. Kdo zná skladatelovu tvorbu, tak ho těžko něco překvapí, což je právě asi jediná vada, pokud nepočítám ignorování Doyla. Je to přesně to, co jsem čekal jen v trochu větším měřítku. Proto je pro mě takové oživení soundtrack k filmu Standing Up. Za mě říkám, že jde nejspíš o nejlepším OST z filmů od Marvela, což by mělo některým stačit.

Tržby v USA : 203 milionů dolarů
Tržby za víkend : 86 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 630 milionů dolarů