9. 10. 2013

Gremlins (1984) - Jerry Goldsmith

Není nad to koupit kvalitku v Čínském obchodě a ještě k tomu žravou, co se tváří jako milé zvířátko na mazlení. To by jej ale člověk nesměl krmit po půlnoci a ještě k tomu polít vodou, kdy jich pak dostane hned několik do páru. Joe Dante předvedl netradiční práci s hororem, kde nám k němu přidal i černý humor. Gizmovi "sourozenci" tak mohou v malém městečku rozpoutat žravé žně, vše za doprovodu vánoční atmosféry. Gremlini se stali ihned miláčky filmového publika a Steven Spielberg, jehož Amblin snímek produkoval, si mohl mnout ruce. Výdělky byly parádní, takže jsme časem dostali i druhý díl. Jako jo, Gremlins se mi líbili, stejně tak konkurenční Critters. Celkem originální námět se povedlo slušně zfilmovat.

Rok 1984 přinesl hodně experimentování kolem elektronické hudby u skladatele Jerryho Goldsmithe, tudíž můžete v Gremlins očekávat silné zastoupení syntetické hudby. Celkově soundtrack osciluje mezi hravostí a až (úmyslného) syntetického pokřivení. Dalo by se říci, že soundtrack zní mnohokrát směšně a opět musím dodat, že naprosto úmyslně. Kombinace elektroniky a orchestruu skutečně vytváří pozoruhodně legrační dílo. Hlavní motiv, který je nejvýrazněji slyšet v "End Title/The Gremlin Rag" se na dlouhou dobu stal tím nejslavnějším, co Goldsmith složil a mohli jsme ho slyšet na slušné řádce koncertních šňůr skladatele. Motiv je opravdu chytlavý i přes silnou elektroniku včetně perkusí. Jde o klasické syntetizované bicí 80. let. Vedle toho zní Gizmův motiv v "The Gift" mnohem smutněji, vážněji a roztomileji, ale opět na začátku synteticky, přesto postupně přejede do orchestru. V "Late for Work" Goldsmith zase představí lidský motiv.

Jerry má talent dát hudbě určitý charakter. Taková Tichá noc v jeho podání má slušnou odezvu, nemluvě o napodobení kočičího křiku a policejní sirény, kdy dochází k jejich sloučení. ;) Goldsmith využívá kočičího vytí jako varování před špatnými událostmi. Je tak těžké nemít rád soundtrack ke Gremlinům. Jeho ironickou infantilnost si člověk musí oblíbit. Určitě se ale dá říci, že to mohlo dopadnout ještě lépe, kdy i té dobové elektroniky se mohlo ubrat. Pokud se Vám bude zdát tracklist nějaký dlouhý, tak je to kvůli verzi Retrograde Album z roku 2011. Jde o kompletní nahrávku. Už ta z roku 1999 byla oproti té původní vydařená. S oběma verzemi neuděláte nějakou zásadní chybu pokud budete Gremliny chtít.

Recenzi je možno si přečíst i na abysszine.

Tržby v USA : 153 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 371 milionů dolarů