5. 9. 2013

Patriot (The Patriot - 2000) - John Williams

Patriot je nejspíš nejvážnější film Rolanda Emmericha a patrně patřím mezi minimum lidí, kterým se snímek opravdu líbil. Sice mám problémy s propagandistickým blábolením a těžko snáším mávání vlajkou Spojených států, ale pokud je film fajn, tak to dokážu ignorovat. Emmerich už několikrát prokázal, že i když je Němec, tak jde o největšího Američana v Hollywoodu, možná s výjimkou Michaela Baye. Jeho Pearl Harbor mě straší ještě dnes. Občas je to prostě tak okatý, že to nejde přehlížet. V Patriotovi hraje Mel Gibson osadníka Benjamina Martina z Jižní Karolíny. Svou rodinu se snaží uchránit před koloniální válkou 18. století, což potrvá do doby než mu angličané zničí domov a zabijí jednoho ze synů. Benjamin se poté změní z otce na sekáček na maso a Britové budou nuceni odtáhnout s prázdnou. V první řadě je třeba pochopit, že film nemá nic společného s realitou. Není to vyobrazení historie, ale spíše snu, což mě u tohoto národa nepřekvapuje. Takhle ten snímek beru od počátku a možná proto se mi líbí. Překvapením rozhodně je, že scénář napsal Robert Rodat (Zachraňte vojína Ryana). Docela by mě zajímalo, jak vypadal jeho scénář oproti finálnímu zpracování.

Emmerich se rozloučil s Arnoldem, jehož údajná demo nahrávka neprošla a byl nahrazen Johnem Williamsem. Oficiálně šlo o to, že se Arnoldova hudba k filmu nehodí. Můžeme si o tom myslet co chceme. Williams si našel čas a dokázal složit další, minimálně slušnou, hudbu. Co se mu na počátku vyčítalo, tak byla podobnost s Amistadem, což je pravda. A nejen to, jde spíše o výběr jeho předchozích děl, jenže to neděla aspoň takovým způsobem jako někteří jiní, jistí nejmenovaní pánové. Přesto si tím hudba zajistila předvídatelnost. Vedle filmu Amistad jsem slyšel takového Zachraňte vojína Ryana a nebo v určitých částech dokonce Ztracený svět. Hudba je romantická, hrdinská, a jak se dalo čekat, je i patriotická. Jde o klasickou Americkou instrumentaci z období 18. století. Opět je nahrávka silně vrstevnatá s primárními smyčci, kdy patriotistickou náladu doplňuje sólová flétna, trubky nebo rohy. Jde takřka o radostnou fanfáru znějící už v "The Patriot". Tenhle hlavní motiv můžeme slyšet poměrně často v obměně jako v "Ann and Gabriel", kde je hraný na harfu nebo cembalo, s jemným doplněním o flétnu.

V Patriotovi jsou přibližně čtyři hlavní motivy a několik sekundárních. Nejzajímavější téma, a nejspíš Martinovo, je ve zmiňované skladbě "The Patriot", kde hraje akustická kytara se sólovými houslemi. Ve stejné skladbě je hned druhé téma vyjadřující koloniální válku flétnou. Zde najdeme i to třetí a jde o vítězný motiv hraný na trubky v čase 3:40. Některé úseky připomínají Goldsmithovo Air Force One a strukturou s tématickým opakováním i Ztracený svět (1997). Čtvrté téma je v čase 5:26 silně připomínající Zachraňte vojína Ryana (1998). V "Tavington's Trap" můžeme slyšet nárůst nebezpečí v podobě hlavní záporné postavy. Jde o velice zajímavé akční téma s perkusními údery, žesťovými nástroji a smyčci. Tohle nejspíš Williams použil v Epizodě 1 (1999) a více rozvinul v Epizodě 3 (2005).

Patriot patří k nejlepším filmům Rolanda Emmericha i přes jeho mávání vlajkou Spojených států, která na některé může fungovat jako pověstný rudý hadr na býky ve Španělsku. Orchestr a nádherné melodie jsou přítomny, což se dalo čekat. Stejně tak skvěle funguje hudba i ve filmu, to se dalo opět čekat. Jenže John Williams odvedl takový svůj standard, kde bohužel příliš často čerpal ze svých předchozích děl. Nevím kolik přesně měl času na skládání po odvolání Arnolda, takže to beru v úvahu. Možná by bylo zajímavé poslechnout si Arnoldovu práci. Už u Godzilly měli s Emmerichem rozpory a zde to nejspíš vygradovalo. U Patriota Williams složil přesně to, co se od něho čekalo. Stržené body jsou za vybrání skladatelovi diskografie.

Tržby v USA : 113 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 171 milionů dolarů
Tržby za víkend : 22 milionů dolarů