22. 9. 2013

Královna prokletých (Queen of Damned) - písničkový

Píše se rok 1994 a režisér Neil Jordan vypouští do světa nově natočený snímek o upírech, ten již od počátku vzbuzuje u publika pozitivní reakce a stává se oblíbeným a dnes už legendárním filmem o konzumentech lidské krve, který vznikl na motivy stejnojmenné knihy Anne Riceové. A o jakém filmu, že je řeč? Přeci o nezapomenutelném Interviewu s upírem. Po osmileté odmlce, přichází téměř neznámý australský režisér Michael Rymer se svou zfilmovanou adaptací jedné z knížek Riceové a to konkrétně s Královnou prokletých. Vrhne se do zpracování s vírou, že trumfne, svého úspěšnějšího předchůdce, to se mu však nepovede podle představ a vzniká tak, průměrný upírský film s trochou krve, ne příliš zajímavým obsazením a bez tahouna, který by filmu přidal na zajímavosti. Nemohu soudit, jak věrně se děj drží předlohy, snad má tedy kniha něco víc do sebe a zfilmování jí prostě nesedí nebo se ho měl ujmout někdo jiný. I přes ta všechna negativa neházejme film do koše a podívejme se na něj z té druhé stránky.

Dostáváme se v příběhu k osamocenému upírovi Lestatovi, který se stane rockovou hvězdou z jednoho pochopitelného důvodu - najít další upíry a nebýt sám. To, že udělal chybu si uvědomí až poté, co svou hudbou probudí matku všech upíru Akashu (hraje ji Aaliayh, nadějná zpěvačka, která před premiérou filmu tragicky zemřela), ta si v něm vyhlédne spojence, se kterým má v plánu vyhladit celý svět. Objevuje se zde i nevinná kráska Jesse, jenž má svou temnou minulost či  Lestatův  tvůrce, upír Marius a plno dalších postav. Osobně seriály moc nemusím, ale zvlášť u tohoto filmu jsem si říkala, jak by jako seriál mohl být kvalitnější a hlavně propracovanější. A proč bychom se měli na film koukat i z té lepší stránky? Není v něm nouze o staré zpracování upírů a skvělé tvrdé rockové písně.

Konkrétně máme co dočinění s už pomalu vymřelým hudebním žánrem nu-metalem. Ten nás provází celým filmem a dodává mu příslušnou gotičnost a temnost. Některé písně jsou okořeněny etnickým přízvukem, jehož pomocí je navozen hinduistický nádech filmu. Velký podíl na albu má zpěvák Jonathan Davis z kapely Korn, který propůjčil hlas Lestatovi při pěveckých kreacích ve filmu a dokonce si v něm zahrál i malou roličku jako překupník lístků na koncert.

Jeden z hlavních nu-metalových tahounů je skupina Linkin Park, která zvěčnila svůj singl "System". Celkem bez problému zapadl mezi zbytek skladeb i přes větší elektro zastoupení. Jde spíše o samostatný projekt frontamana Chestera Benningtona. Ovšem povedenější nářez se nám dostává prostřednictvím písničky "Down With The Sickness" od mnohem tvrdší a napůl heavy metalové skupiny z Chicaga Disturbed. Ti se nám už v pár soundtraccích objevili (Transformers, Dracula 2000) a po pravdě, vždy jsem si jejich písničky oblíbila a ani tato není výjimkou. Na podobné vlně tvrdého rocku se nese i skladba "Dead Cell" od neméně známých Papa Roach, přinášejí nám směs skvělé práce na kytaru s ne příliš povedenou vokální stránkou v podobě rockového zpěvu, ale také prznícího rapu. V některých pasážích je hudba opravdu parádní, avšak za srdce mě nechytla.

Skupina Orgy je označovaná za synthrockovou, což znamená, že využívá umělých zvuků vytvářených pomocí syntezátoru, ty použili i ve svém songu "Slept So Long" a vytvořili tak napodobeniny etnických prvků. Všemu vévodí táhnoucí se melodie, která dodává hlasu Jaye Gordona tu správnou zajímavost a novotu. Zpěvák David Draiman ze skupiny Disturbed si zkusil své první sólo a to právě v písni "Forsaken", která zaznívá podobnými prvky jako předešlá skladba. Je osvěžující a jedna z nejpovedenějších písniček na celém soundtracku. Dodává správný dojem celému filmu. Za zmínku stojí i skvostně provedená "Body Cumbles" od neznámých Dry Cell, ten skvost spočívá hlavně ve vynikajícím zvuku kytar.

Celé bych to uzavřela velmi pozitivně, jsem ze soundtracku nadšená, je to ve velké míře tím, že mi vyhovoval, jak film, tak i styl hudby. Jednotlivé písničky stojí za poslechnutí a nebála bych se tvrdit, že se povedly všechny. Pokud máte rádi rockové pecky ze začátku milénia, máte jedinečnou příležitost poslechnout si a poznat nečekaně skvělý soundtrack.

Tržby v USA : 30 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :43 milionů dolarů
Tržby za víkend : 15 milionů dolarů