22. 9. 2013

Hanna - The Chemical Brothers

Hanna je jméno patnáctileté dívky vychovávané otcem mimo civilizaci v divočině. Pracoval pro CIA a právě před nimi ukrývá sebe a svou dceru Hannu, která byla "upravená" v laboratoři a poté vycvičená otcem být zabijákem. Věděl, že časem je tajná služba oba najde. Pro režiséra Joe Wrighta bylo téma dětského zabijáka poměrně nové, kdy se podíváme na jeho předchozí tvorbu v podobě Pýchy a předsudku nebo Pokání, kde spolupracoval s mladou Saoirse Ronan, která ztvárnila i Hannu. Rozhodně talentovaná herečka se slušnou budoucností nominována právě za Pokání na Oscara. Tady se dokázala skvěle vyrovnat jak s tváří nemilosrdného zabijáka, tak obyčejné holky. Do toho zapadá i slušná průprava v bojových uměních. Četl jsem komentáře o tom, jaký nesmysl je, že taková holka dokáže přeprat chlapa, který váží jednou tolik. Každý, kdo dělal bojová umění ví, že to rozhodně možné je. Saoirse dobře sekundují i starší a zkušenější herci jako Cate Blanchett v záporné roli a Eric Bana v roli otce. Snímek byl několikrát přirovnáván ke Kubrickovu Mechanickému pomeranči díky tvorbě násilí samotnými dětmi. K tomu odkazovalo i pískání jedné záporné postavy k Alexi DeLargmu. Odkazy na Grimmy jsou ve filmu taky zjevné.

V poslední době se stalo velice populárním obsazovat kapely na pozici skladatelů, například Daft Punk nebo M83. I u Hanny využil Wright elektronickou skupinu, slavné duo The Chemical Brothers. Wright s kapelou spolupracoval už v minulosti a byl nadšen z jejich přínosu i zde. Album bylo původně vydáno jen přes digitální distribuci a na CD ho Sony vypustila 4. července 2011. Soundtrack dokáže vystihnout celý film stejně jako charakter Hanny. V "Hanna's Theme"si pohrávají s dětskou naivitou přes jemné a lehké zvuky s elektronickými beaty za doprovodu vokálů v rytmickém podání. Jako protipól funguje akční "Escape 700". Vše je primárně v elektronické podobě, takže fanoušci nástrojů asi ostrouhají a albu se vyhnou. Dětská rozvernost se vrací v "The Devil Is in the Details". Ve filmu jsme tenhle motiv mohli slyšet už při pískání Toma Hollandera. Nějak jsem ale nepobral, co na albu dělají nesmyslné výplně v "Chalice 1" nebo "Map Sounds / Chalice 2". Zajímalo by mě, co tvůrce donutilo vůbec vytvořit tyhle tracky. Naštěstí jsou krátké. Psychedelicky zase působí skladba "The Forest"

Fanoušci The Chemical Brothers mohli být z alba nadšeni a druzí rozčarováni. Vedle skvělých prvních dvou skladeb tu máme některé doslova otravné a nesmyslně zařazené. Chemikové dokáží popsat rozdvojenost Hanny, ale často se utápí ve zbytečném elektronickém guláši. Možná si mohli vzít příklad z Daft Punk a přinést něco velkolepějšího ve spojení s orchestrem. Pak by možná na mě hudba nepůsobila tak chladně. Film se mi líbil a hudba o něco méně. Chtělo to více skladeb jako "Container Park" či "Escape 700", s tím souvisí i větší experimentování. Ale je pravda, že ani film nenabízí příliš akce. Vybavuji si snad jen tři akční scény, i tak by to mělo stačit. V emocionální rovině by se orchestr hodil tuplem. Možná to byl záměr režiséra vytvořit chladný soundtrack k hlavní postavě. Rozhodně se ale dalo z hudby vytěžit mnohem více. Takhle se jedná o slabý nadprůměr.

Tržby v USA : 40 milionů dolarů
Tržby za víkend : 12 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 64 milionů dolarů