17. 9. 2013

Croodsovi (The Croods) - Alan Silvestri

Nemám rád digitální animáky. Chci, aby to bylo hned od počátku jasné. Krom prvního Shreka a Jak vycvičit draka se jim obloukem vyhýbám. U The Croods jsem udělal výjimku kvůli recenzi soundtracku. Chtěl jsem vědět, jak se Silvestri popasoval s tímhle žánrem. Sice má za sebou Lilo & Stitch (2002), ale tohle je přeci jen trochu jiná liga. Dreamworks kvalitou šlape na Pixar už slušně, takže jsem zvědav na dvojku Jak vycvičit draka. V The Croods sledujeme rodinku neandrtálců utíkající před zkázou světa. Jejich motto je o nic se nestarat, ignorovat vše nové a především se bát. Dodržování pravidel narušuje povedená dcerka se svým novým přítelem. Ve filmu jsem si nějak nevšiml děje. Buď mi něco uniklo nebo se jde jen z bodu A do bodu B, kdy nám tvůrci předhazují jen vtípky a parádní animaci.

Jak je u animáku zvykem, tak tu máme i rodinný poselství na konci. A v tomhle směru mě to celkem irituje u každého tohohle druhu filmů. Skoro celý snímek sledujeme neposlušnost a neúctu k rodičům, kdy je dítě stavěno do role toho, kdo má pravdu a v posledních minutách přijde jakoby usmíření. Jelikož je dětský mozek jako houba (především do šesti let), tak tahle poselství nacucává slušně. Především v posledních letech se s tímhle roztrhl pytel (Rebelka, Jak vycvičit draka atd.). Docela by mě zajímalo, kolik lidí tam vidí právě tuhle podstatu a myšlenku. Buď jak buď, u filmu jsem se poměrně slušně zasmál a u animace jsem občas jen zíral. Nyní tedy k Silvestrimu.

Alan asi bude vždy znám jako skladatel akčně intenzivních soundtracků, kdy je jeho animovaná tvorba neprávem ignorována, což platí i zde. Škoda toho přehlížení. The Croods získal vynikající hudbu s bezstarostným a hravým nádechem ("Smash and Grab"), který mu moc sluší. Neustále se měnící tempo si udržuje posluchačovu pozornost až dokonce, samozřejmě pod podmínkou, že máte tenhle druh hudby rádi. Elektroniku drží Silvestri na uzdě a dává přednost orchestru. Buď používá právě onu animákovskou hravost nebo dospělé pojetí, kdy "Piranhatkeets" v občasných narážkách připomene Predátora. Silvestri točí přibližně tři až čtyři motivy. Začínáme písní "Shine Your Away", která je jednoznačně zaměřená na mladý. Nic proti tomu nemám. Popovka se zajímavým refrénem v čistě elektronické podobě, takže klasika. Hornerovsky je píseň propojená s motivem v "Prologue" nebo v epičtěji rozvinutější podobě v "Epilogue". Dojemný hlavní motiv se vyskytuje v "The Crood's Family Theme". Ze skladby mi určité části od poloviny připomenuly Williamsův Jurský park.

The Croods disponuje veselým, hravým a dojemným soundtrackem současně. Silvestri je neprávem opomíjen a to nejen v tomhle žánru. Hudba je takřka návyková ve svém rytmickém podání, jak předvádí zmiňovaná perkusní skladba "Smash and Grab". Není ani moc co vyčítat. Album splňuje vše potřebné, jen je asi chyba v tom, že Silvestri nám dal ve své minulosti už mnohem zajímavější soundtracky, takže zde příliš zasvěcené neohromí. To nemění nic na kvalitním hudebním doprovodu k celkem vydařenému filmu.

Tržby v USA : 187 milionů dolarů
Tržby za víkend : 44 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 585 milionů dolarů