2. 9. 2013

Avatar - James Horner

Avatar je po Titanicu další Cameronův zářez do hole. "Nepotopitelná loď" byla pro všechny konkurenty nedostižná a tak musel přijít Jim, aby laťku ještě posunul o několik mil dál,  pokud jde o tržby. S odstupem času, po doznění reklamního šílenství, můžeme film (i hudbu) zhodnotit, zda si skutečně takový monstrózní úspěch zaslouží. Technická vypiplanost je nezpochybnitelná. Od Titanicu Jim vymýšlel nejrůznější parádičky s technologií, potápěl se k vraku zaoceánského parníku a přemýšlel nad dalším svým filmovým projektem. První nápad a posun k realizaci přišel s rokem 2002/2003 a premiérou posledních dvou částí Pána prstenů. Při pohledu na Gluma bylo Jimovi jasné, že technika postoupila už dost daleko pro zobrazení reálných postav počítačem. Samozřejmě pořád něco chybí, ale tvůrci už jsou sakra blízko. Jim tedy začal plánovat další dobrodružství a tentokrát daleko od všech Vetřelců, Terminátorů a dalších. Pro někoho bohužel (pro mě) a pro někoho ne. Za masivního bombardování diváků kolem návratu "krále světa" s novým trhákem se v roce 2009 do kin přiřítil Avatar a lámal celosvětově rekordy jeden za druhým. Netrvalo dlouho a šel přes miliardu, poté se přehoupl přes druhou a bylo jasno. Strach z nenávratnosti nákladů u Foxu a fanoušků byl pryč. Vždyť rozpočet se pohyboval na 237 milionech dolarů (oficiálně, neoficiálně 280 – 310 a reklama cca 150 milionů dolarů), přičemž s reklamou se to točí někde kolem půl miliardy. Avatar potřeboval vydělat tak miliardu, aby se veškeré investice vrátily. Technologicky revoluční snímek prosazující 3D sice neoplýval originálností děje, vždyť šlo o klasický příběh cizince na nepřátelském území, který si pak uvědomí, že stál na špatné straně a přijme zvyky místních. Mohli jsme to vidět jak v Tanci s vlky, tak v Posledním samuraji.

Jednoduchý a srozumitelný příběh lidem sedl, do toho si přičtěte revoluční triky, příplatky za 3D a bude vám jasný, proč byl film tak úspěšný. Dost diváků si myslí, že snímek skončil happy endem, ale ona to není až taková pravda. Však se na to podívejme. Lidé na planetě Zemi umírali a jejich záchranou byla právě ruda na Pandoře. Když Jake Sully uvidí chování některých svých rasově bližních, tak se k celé lidské rase otočí zády a přijme podobu domorodců, Na’vi. Když si odmyslíme technickou vrstvu, tak je jeho schéma na první pohled prosté. Přesto film podsouvá divákovi různé a zcela nepatřičné myšlenky, které málokdo vidí, ale všichni to podvědomě vnímají. Jake je mrzák, který se v magickém temném lese ztratí a nenajde cestu zpět. Nepozná své druhy a nakonec proti nim obrátí svou zbraň, zapudí je jako dotěrný hmyz. Země dál umírá a nového jara se tedy nedočká. V závěrečném rituálu Jake odhazuje své tělo jako hmyz kuklu a znovu se zrodí v jiném. V závěru filmu se perspektiva obrací naruby. Je to ještě humanistické, anebo obrat proti všemu, čemu jsme věřili? Film je v tomhle tedy mnohem hlubší než jen jako prvoplánová ekologická agitka. Je mi jasný, že spousta fanoušků bude nadávat cože jsem si to dovolil, ale zbytek to pak už s chladnou hlavou uvidí sám. V kině jsem byl z Avatara nadšen, ale po rozležení v hlavě jsem začal vidět určité „neduhy“ v jeho skrytém podtextu. Právě takové diskuze měl film vzbudit a ne ty pozlátkové nad technologií.

O hudbu se opět postaral James Horner, který se Avatarovi věnoval přibližně osmnáct měsíců. Komponoval den co den do pozdních hodin od roku 2008, aby byl Cameron pro svůj epos spokojen. Hned mu bylo jasné, že rozsahem bude film i následná hudba někde jinde, než co za svou kariéru dělal. Sám to přirovnal k tomu, že předchozí díla byla někde na úrovni videokazet a Avatar je vysoké rozlišení. S Cameronem se dohodli na využití klasických orchestrálních prvků, protože diváci nejsou připraveni na něco avantgardnějšího. Hojně využívá etnických prvků v řeči Na’vi, kterou vymyslel sám Cameron. Pro pochopení, proč Horner strávil tolik času u Avatara je ten, že pracoval na hromadě nových zvuků, pro něž musel vymyslet i několik nových nástrojů. Uvidíme tedy, zda nějaký prostor získají v pokračováních. I když existují unikátní zvuky na tomto albu, tak jde spíše o to nejlepší z jeho kariéry. Můžeme tu slyšet vše od Legendy o vášeň, po Statečné srdce, Titanic, Velký Joe nebo Dokonalou bouři. Takového Velkého Joea to připomíná asi nejvíce. Píšťalka zde například charakterizuje kouzlo lesa. Krásná houslová sóla připomínají Legendu o vášni, elektronická část zase dá vzpomenout na Titanic a klavír Čistou duši. Je tu takřka vše z bohaté kariéry tohoto skladatele a kdo se v ní orientuje, tak ví, jak moc James vykrádá sám sebe.

Horner si hodně vypomáhá chlapeckým, ženským a mužským sborem, aby více prohloubil emocionální část své hudby. Nejlepší ukázkou a dost možná nejlepší skladbou na albu je „The Destruction of Hometree“ při útoku na obydlí národa Na’vi. Vedle toho využívá i svůj oblíbený nástroj, japonskou flétnu sakauhachi. Ale i zde můžeme narazit na hromadu známých melodií, především jedné po čtvrté minutě a plně se ukazující v čase 5:24. Dokonalá bouře jako vyšitá. Skladatel sice může mluvit o tom, jak moc času strávil při tvorbě, ale už jde o jeho poměrně známé postupy z dřívějška. Avatar zase nemá tolik částí, které by originalitou překvapovaly. Znova a opět ani sem nezapomene vložit irské a skotské zvuky. Stejně dokáže hudba získat posluchače na svou stranu emocionální hloubkou. Horner přišel asi s pěti opakujícími hlavními motivy, když přibližně tři zanechají opravdový dojem, ale všechny vychází z jeho předešlých děl. Takže ten, kdo je Hornerovy postupy otráven, může pokračovat v cestě a u Avatara se nezastavovat. Je otázkou, proč Horner volí tuhle cestu, zda jde o nešikovnost ve tvorbě témat nebo účel a šetření nápadů. Musí se mu ale nechat práce s obměnou melodií. Je potřeba mít taky na paměti, že film má skoro tři hodiny a na albu je přítomen jen základ. Pro co nejlepší zážitek by bylo potřeba slyšet kompletní nahrávku, která se sehnat dá.

K dispozici je samozřejmě i popová píseň. Horner si u Titanicu musel prosadit Celion Dion a tady se rozhodl pro to samé, jen s Leonou Lewis. Jak sám říká, chtěl lidi udržet až do konce a věděl, že orchestrální část by to nezvládla, proto se opět rozhodl pro píseň o lásce. S Titanicem mu to vyšlo, tak proč ne. „I See You“ není špatná, má chytlavou melodii v refrénu a popový hlas taky není k zahození. Na MTV se tohle bohužel ztratí. Píseň nemá takovou dominanci a náboj jako "My Heart Will Go On". Nominace na Oscara byla ale jasná předem. A jak je zvykem, píseň je opět propojená s hlavním motivem, aby působila co nejvíce soudržným dojmem. Ten získá největší prostor ve skladbě „Becoming One of "The People"/Becoming One With Neytiri“ s nádherným sólovým chlapeckým hlasem, perkusním rytmem, harfou a smyčci. Tenhle motiv Horner předznamenává už v první skladbě v čase 3:20. Soundtrack se od fantasy postupně přelévá do závěrečné třetiny, kde spíše připomíná válečný film, samozřejmě pořád v duchu snímku.

Avatar je obdivuhodný film, který je ale jiný než se zdá, což jsem popsal na začátku. James Horner přinesl velkolepou a v mnoha případech i dojemnou hudbu, přesto se nedokázal odpoutat od předešlých prací, což ho sráží v celkovém hodnocení a nejspíš i v oceněních. V závěru „Gathering All the Na'vi Clans for Battle“ jako bych slyšel i takové Piráty z Karibiku Hanse Zimmera. Je to škoda, protože hudba má co nabídnout, především těm, kteří neznají Hornerovu tvorbu. Určitě má talent pro zachycení emocí a událostí na plátně, o tom už několikrát přesvědčil, jenže využívá neustále stejné techniky a nástroje v prezentaci. Jestli máte Hornerovy starší díla, tak si budete ze seznamu jen odškrtávat, co jste u něj kde slyšeli. Tyhle výtky mohou být ukradené fanouškům modré a mohou si bod přihodit. Soundtrack je melodický, velkolepý, vykradený a ve filmu přesný, takže se vlastně podobá samotnému snímku. To je asi ta nejlepší charakteristiky, kterou vám může někdo dát.

Tržby v USA : 760 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 793 milionů dolarů
Tržby za víkend : 77 milionů dolarů