26. 8. 2013

Wyatt Earp - James Newton Howard

Hvězdně obsazený western v hlavní roli s Kevinem Costnerem, který byl v té době ještě na výsluní, rozhodně nebyl špatný. Herci jsou výborní (Dennis Quaid vede), nádherné záběry Divokého západu taky nechybí a přestřelky jsou fajn. Co tedy tento film zabilo v očích průměrného diváka? Je to nesmyslná tříhodinová délka. Lawrence Kasdan to příliš nevychytal se stříháním. Osobně mi snímek utekl celkem rychle a neměl jsem nutkání sledovat čas, ale dokážu si představit, jak se v té době diváci ošívali v sedačkách. Tenhle životopis jednoho z nejslavnějších šerifů v dějinách Spojených států slušně v pokladnách kin vyhořel. Podle mě si takový osud nezasloužil. Do zapomnění vyšuměl i povedený soundtrack Jamese Newtona Howarda, kterého si Costner potom přizval pro svůj Titanic (myšleno v negativním slova smyslu) pod jménem Vodní svět a poté Posla budoucnosti (The Postman). Wyatt Earp rozhodně není špatný film a už vůbec ne špatný western, i když to při premiéře schytal.

Kevin Costner a skvělý Dennis Quaid

Ve stejném roce vyšla i Legenda o vášni, kde James Horner exceloval. Wyatt Earp není tak propracovaný a široce dramatický jako právě Hornerova Legenda, ale v citovém vývoji jsou na podobné úrovni. Howard zaměstnal široký orchestr. Díky vložení jen několika prvků žánru (housle, harmonika) s etnickou příchutí (irské odkazy) vynikající "Railroad" se album stává velice konzistentním, což je jeho největší síla. Hudba má poměrně velkou romantickou příchuť, nikoliv však v podobě milostné, ale v romantickém vyobrazení Divokého západu díky němuž ho idealizuje. Je to takový opak Nesmiřitelných. O tomhle vás přesvědčí už krásný úvodní motiv v "Main Title", který neskrývá ani hravost. V tomhle je velká Howardova síla. Nesmí ani chybět hudební znázornění hrdinství za pomoci dechových nástrojů a perkusí, například v akční skladbě "The Wagon Chase". Vítězné pojetí je zase předvedeno v "Dodge City".

Soundtrack Wyatta Earpa je jedním z lepších v tomto žánrů a pro Howarda znamenal postup mezi skladateli. Nedostalo se mu takového ohlasu jako Legendě o vášni, ale to neznamená, že si nezaslouží posluchačovu pozornost. Je krásně melodický a silný ve svém jádru. Udržuje si stabilitu, kdy až na povedenou "Railroad" i potřebnou soudržnost. Film se mi líbil, stejně tak hudba, není tedy důvod, proč bych měl jít s hodnocením příliš nízko. Pokud chcete nejlepší soundtrack od Howarda, tak musíte jinam. Tady dostanete "jen" slušně odvedenou melodickou práci s plně orchestrálním zastoupení.

Tržby v USA :25 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend : 7,5 milionů dolarů