4. 8. 2013

V zajetí démonů (The Conjuring) - Joseph Bishara, Mark Isham

Obrovské překvapení roku 2013 nejen na hororovém poli. Příběh odehrávající se v jednom baráku spojí osudy rodiny Perronových a lovců paranormálních jevů Eda a Lorraine Warrenových, pro které se tato hrůzná událost v Harrisville jevila z počátku jako banalita. To ještě netuší, že se budou muset utkat s velmi mocnou démonickou bytostí. Celý příběh má být založen na skutečné události. Režisér James Wan (Saw, Insidious) si zatím buduje stejnou škatulku jako M. N. Shyamalan (Šestý smysl), tak doufám, že nedopadne stejně. Hororový žánr zvládá perfektně a dost možná je to největší talent na tomto poli za poslední roky. Umí pracovat se strachem, přičemž k tomu nepotřebuje hektolitry krve. Jeho křest ohněm ale přijde až v momentě, kdy nám představí sedmičku Rychle a zběsile. Snad to nebude horor.

Na Saw spolupracoval s Charlie Clouserem a správně pochopil, že v tomhle pojetí hororu založeném na principu Vymítače ďábla nemá Clouser příliš místo. Sáhl tedy po neznámém Josephu Bisharovi, se kterým spolupracoval už na Insidious. Celý soundtrack je vlastně založen jen na jednom - disharmonický strach. Absolutně celé album je podřízeno filmu. Jde o rychlé řezání smyčců s občasnými nervozními synťáky suplujícími tlukot srdce v pozadí jako například ve skladbě "Annabelle"

Ve většině jsou tracky krátké, tím je z nich cítit plné podřízení hudby filmu. Deprese, určitá pokroucenost, strach je tu cítit na míle daleko. Poslech po tmě ve sluchátkách stačí na to, aby si velká část posluchačů nadělala do kalhot. U takové "You looke very pretty" jsem měl divný pocity i já během dne. Hodně tomu napomáhá začáteční mužský a poté ženský hlas. Nic složitého, ale na vytvoření skličující atmosféry to bohatě stačí. První motiv je slyšet až s blížícím se koncem ve skladbě "Family Theme". Tu dostal na starost překvapivě Mark Isham. Už na první poslech je zřejmé, že vybočuje z celého soundtracku dominantním piánem s občasně z pozadí vystupujícími smyčci. Tohle téma je opravdu skvělé.

Pro film je tahle hudba vynikající a přesně splňuje nároky. Pro samostatný poslech už je to horší a zapadá to do průměru. Pokud od toho očekáváte horor, tak budete nadšeni. Ostatním posluchačům to příliš neřekne a nejspíš je soundtrack přestane v polovině bavit. Ale "Family Theme" od Ishama zvedlo hodnocení na přijatelnou úroveň. Přineslo lidskost a s piánem i něhu v přímém kontrastu s démonickým "vrzáním" všeho možného ve zbytku. Škoda, že album v tomto není rozděleno rovným dílem.

Tržby v USA : 137 milionů dolarů
Tržby za víkend : 42 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 310 milionů dolarů