3. 8. 2013

Saw - Charlie Clouser

Saw se stal v roce 2004 překvapivým hitem a přitom stál kolem jednoho milionu dolarů. Šlo o prvotinu Jamese Wana a hned se mu podařila trefa do černého. Originální a nadmíru brutální film s vyšperkovanou pointou, kterou jedni odsuzují a druzí obdivují. Díky nízkým nákladům, špatným hercům a kamerovému filtru působí celý snímek podstatně syrověji než všechny okolo. Film vzbuzuje mnoho otázek a u té nejdůležitější snad padne odpověď, že se tímto snímkem nikdo neinspiruje v reálu. Být zavřen s někým dalším v místnosti a být nucen druhého zabít, abych přežil, to opravdu ne. Oslava násilí je tu silně cítit, i když nemusí každý souhlasit. Samotnému se mi Saw dost líbil a dodnes si přesně pamatuji své pocity ze závěru. I tak přiznávám, že Saw je určen mládeži, která je více a více násilná. Nepochybně je přímá úměra mezi násilím ve filmu a v reálném světě. Je snadné tohle přehlížet, ale o to těžší si to přiznat.

Na soundtracku se o instrumentální složku postaral člen kapely Nine Inch Nails, Charlie Clouser. Jde o klavíristu a hudebního programátora, takže je zřejmé, že nás tu zasype elektronikou. Ve filmu to působí přesně jak má, skličujícím až depresivním dojmem, ale na albu zůstaly jen rozpaky z náhodných elektronických zvuků. Rozhodně lepšímu dojmu nepomáhají ani nesmyslně rozesety písně mezi skladbami od Clousera. Zbytečně to vytrhává z poslechu. Takhle jsme dostali jen nesourodý mišmaš. A ještě k tomu jsou písně průměrné až podprůměrné, někde na pomezí rocku a metalu. Nejznámější jsou určitě Fear Factory a poté Enemy. Až závěr zvedá hodnocení na celkem přijatelnou úroveň. "Fuck the Shit" je hlubokýma basama správně (vše elektro) psycho a v poslední třetině až smutně depresivní. Za to "Helo Zepp" a "Zepp Overture" daly celé sérii tvář. Jde o hlavní motiv, který se skutečně povedl. Na tomhle si Clouser udělal jméno.

Je docela smutné, že za zmínku stojí jen tři skladby a zbytek může upadnout (a taky upadl) do zapomnění. Pokud si pustíte ústřední motiv, tak jste slyšeli to nejlepší. Soundtrack k Saw je přesnou ukázkou toho, jak se v posledních letech dělá doprovod k podobným filmům a tak to přesně být nemá. Vše je postaveno na jednom chytlavém motivu a ostatní jsou jen náhodné elektronické zvuky. Tímhle trpí například i film Zrcadla. Pokud chcete skutečně kvalitní thrillerovou hudbu, tak doporučuji Znamení od Jamese Newtona Howarda. Takhle by to mělo vypadat.

1. "Stürm" – Front Line Assembly
  2. "Hello, Adam"
  3. "Bite the Hand That Bleeds" – Fear Factory