7. 8. 2013

Percy Jackson : Moře nestvůr ( Percy Jackson: Sea of Monsters) - Andrew Lockington

Percy Jackson zrovna díru do světa neudělal, ať už kvalitativně nebo komerčně. Celkem s fousem zaplatil své náklady (rozpočet 95 milionů dolarů/tržby 226 milionů dolarů), kdy je potřeba vydělat tak 2 až 2,5 násobek rozpočtu, protože kina si nechávají přibližně polovinu tržeb plus náklady spojené s propagací. Buď jak buď, Percy si ale své diváky našel. U Foxu se rozhoupali, že mu dají, na rozdíl od Eragona, druhou šanci. Snad to nedopadne jako s Narnií, kde tržby padaly rapidně dolů, přičemž kvalita zůstala na přibližně stejné úrovni. Už u prvního dílu jsem psal svůj názor na snímek, takže nemá příliš smysl to dál rozpitvávat. Jen zmíním nynější Percyho problémy v podobě probuzení otce nejvyšších bohů, Kronose. Tím začne výprava za Zlatým rounem, které jediné může v tomto boji pomoci.

Když jsem psal o svém překvapení nad angažováním Christophe Becka na post skladatele u prvního dílu, tak jsem netušil, že s dílem druhým přijde ještě větší překvapení. Chrise Columbuse na režisérské židli nahradil neznámý a nezkušený (v tomto projektu) Thor Freudenthal. A změna přišla bohužel i na skladatelském postu, kdy dostaneme místo Becka opět neznámého Andrew Lockingtona. Nejsem zastáncem změny skladatele v jedné sérii, kde to dělá akorát bordel a zde se to částečně potvrdilo.

Hned ze začátku mi svitlo, že mohu na čistý orchestr zapomenout a nahrávka je mohutně podepřená synťáky, což se mlátí ve srovnání s předchozím dílem. Jde o dnešní modernu míchat oba styly - elektroniku a orchestr. V tomhle podání to sice není špatné, i tak ten kontrast mezi díly je poměrně velký a pro někoho může být i rušivý. Zde dochází i k dalšímu problému, kdy Lockington naprosto ignoruje předchozí Beckovy motivy, včetně hlavního, a jde si svým směrem.

Už od prvních tónů se zdá, že se pojede ve velkolepém duchu (pěkný ženský vokál v první skladbě), což je pravda. Přesto první skladba, která mě zaujala v tom směru, že jsem si ji dokázal po skončení zapamatovat, byla "Wild Taxi Ride", jenž je dost netradiční s využitím basové kytary, elektra. Stejně jako scéna ve filmu i tato skladba mi dala vzpomenout na Pottera a to konkrétně na třetí díl, kdy John Williams operoval s podobným hudebním ozvláštněním scény s autobusem. Pokud čekáte nějaký dominantní hlavní motiv, opět zapomeňte. Ačkoli se soundtrack tváří velkolepě, tak se na prvním místě snaží být funkční ve filmu.

Album je poměrně akční a zde dávám přednost skladbě "Wave Conjuring" s využitím vokálů. Především poslední třetina se mi dobře poslouchala. Jeden by si myslel, že se stavili Two steps from hell a nadhodili několik nápadů. Stejně tak zaujala "New Coordinates" se svým originálním rockovým pojetím díky bicím. Ačkoli tu náznak emocí je, tak mě CD nechalo veskrze chladným bez nějaké pořádné koncepce. Vedle ignorování jedničky je tohle další celkem zásadní problém v hodnocení. Jde o povedené OST, jenže tu dochází k několika chybám, co to tahají dolů.

Přesto je album kvalitní a fanoušky si najde. Tento soundtrack je dost závislý na subjektivním pohledu. I když je v některých skladbách často cítit "zimmerovatina", dochází k bohatší náplni než předvádí poslední dobou právě Zimmer. Na závěr potěšila i povedená popová píseň "To Feel Alive" od IAMEVE. Díky chytlavosti si nejspíš získá spoustu fanoušků a především fanynek. Nemám nic proti. Tahle hudba zrovna není můj šálek kávy, ale v tomhle pojetí mi to nevadí. Škoda, že melodie z písně není propojená s filmem a nefiguruje jako hlavní motiv. Nepočítám úvodní vokál písně navazující na začátek alba.

1.  Thalia's Story 3:42
2.  Percy At The Lake 1:29
3.  Colchis Bull 4:08