21. 8. 2013

Čistá duše (A Beautiful Mind) - James Horner

Ron Howard si vzal na starost natočení dalšího filmu podle skutečné události, i když si ho opět upravil do filmařsky a divácky vděčnější podoby. To ale platí pro celý Hollywood bez výjimky. Díky tomu je film nesmírně působivý, i když ho nesmíme brát doslovně. Největší zásluhu na tom má především Russell Crowe v hlavní roli matematického génia a schizofrenika v jedné osobě Johna Nashe. Je až fascinující ho při hraní sledovat. Oscara měl jistého, bohužel se o něho připravil sám stejně jako o budoucí sympatie Akademie. Když přebíral cenu BAFTA za roli byla vystříhnuta část jeho děkovného projevu a šlo zrovna o ten úsek, kde děkoval svému otci. Když se to dozvěděl, tak vyběhl po režisérovi přenosu a vyhrožoval mu ukončením jeho kariéry. Samozřejmě tenhle úlet nezůstal bez povšimnutí. Můžeme namítat, že Akademie by se měla soustředit na oceňování těch, kteří ten rok byli nejlepší a ne o výchovu, ale to je asi tak vše. Osobně rok 2001 vidím tak, že Oscara za nejlepší film (a režii) si zasloužilo Společenstvo Prstenu a za nejlepší herecký výkon právě Russell Crowe. Neméně skvěle mu sekundují i další herci v čele s oceněnou Jennifer Connelly.

Ron Howard se po úspěšné spolupráci z Apolla 13 znova obrátil na skladatele Jamese Hornera, který opět přinesl podmanivou hudbu, ale opět už předtím slyšenou. Skvěle podtrhuje jak dramatickou, tak romantickou linku. Dokonce přinese i určitou akčnost v rámci životopisného dramatu, ale pokud jste slyšeli například Titanic a další jeho díla, tak budete poměrně často mít pocit deja vu. Za zmínku stojí rozhodně nádherná skladba "A Kaleidoscope of Mathematics". Zde opět předvádí svou sílu v rychlém využití klavíru okolo něhož je vystavěn orchestr se zvonky a skvělý hlas vokalistky Charlotte Church. Tenhle motiv budeme průběžně dostávat po celé album jako v "Creating "Governing Dynamics". Podobnost motiv nezapře ani s titulní skladbou "All Love Can Be", kde dostává prostor patřičně kouzelný hlas zpěvačky Charlotte. Píseň sice nedosahuje ani zdaleka věhlasu nebo úspěchu "My Heart Will Go One" z Titanicu, ale díky intimitě a jemnosti hlasu za srdce vzít dokáže bez problému.

První zvážnění přichází se skladbou "Cracking The Russian Codes", kdy se John poprvé dostává do nebezpečí. Postupně track vygraduje až do hlavního klavírního motivu z úvodu. Dá se říci, že celá druhá třetina je mnohem dramatičtější s občasným akčním sklouznutím. Často zde slyším instrumentaci podobnou starším Hornerovým dílům. Pokud jste slyšeli pozdějšího Avatara, tak vás to hned flákne přes ucho, což se týká hlavně skladby "The Destruction of Home Tree". Pokud to srovnáte s postupem v takové "Nash Descends Into Parcher's World" v Čisté duši, kde se tento motiv vyskytuje poměrně často, tak... No, prostě mi už stačí jen říci "Horner". Žádnou originalitu nebo pokusy nečekejte. Jede se ve starých kolejích - smyčce, klavír, občas flétna. Otázkou je, zda po Bitevní lodi stojím o nějaký pokusy. Tohle je takový Horner, kterého milujeme a nenávidíme zároveň.

Čistá duše je vynikající film se skvělým hereckým obsazením a povedenou hudbou přesně padnoucí k obrazům. Horner dokáže skrze noty popsat matematický vzorec, bohužel pro nás zde není ale takřka nic nového. Vynikající ústřední motiv prolínající se albem to úplně nezachrání. Pro ty, co se s Hornerem seznamují to bude skvělé, ale pro ty, co jeho tvorbu znají od 80. let je to jen poupravená starší hudba s podobnou instrumentací. Díky melodičnosti, orchestru a procítěnosti si to i tak dokáže držet nadstandard mezi soundtracky. Právě proto toho lišáka Hornera mám docela i rád. Dokáže prodat už stokrát slyšené a tvářit se, že je to něco nového. Alespoň si nehraje na Boha jako jeden nejmenovaný skladatel.

1.  A Kaleidoscope of Mathematics 4:55
2.  Playing A Game of "Go" 3:35
3.  Loking For The Next Great Idea 3:03