24. 7. 2013

Terminátor 2 : Soudný den (Judgment Day) - Brad Fiedel

Nebudu přehánět, když napíšu, že Terminátor 2 je jeden z nejoblíbenějších filmů od Jamese Camerona a jde pořád o jedno z nejlepších sci-fi historie. Triková stránka byla na svou dobu revoluční, přičemž nemalou zásluhu na tom měl i rekordní rozpočet 100 milionů dolarů. Terminátor 2 byl prvním snímkem, který se přes tuto částku s rozpočtem přehoupl. Celkově má Cameron ve zvyku lámat rekordy právě jak v rozpočtech, tak od Titanicu i v tržbách. Škoda, že se nevěnoval i třetímu dílu. Souboj strojů proti lidem by byl skutečně epickým zakončením a ne jen rutinou. Nemohu si pomoci, ale dodnes má film neskutečnou sílu v osudovosti a obsahu, ani triková stránka nezestárla a můžeme se pořád kochat úžasnou prací borců z ILM.

Stejně jako u jedničky, tak i zde se o hudbu postaral Brad Fiedel. A stejně jako u předchozího dílu i zde se jedná výhradně o elektronický doprovod simulující v některých případech kov nebo pohyb strojů, což je například obsaženo ve skladbě "Trust me" či "Escape From The Hospital (And T-1000)". Opět zde máme hlavní motiv z jedničky v "Main Title". Stejně jako album je i tato skladba podstatně velkolepější a uhlazenější než starší bratříček. Elektro tolik netahá za uši a od nedávno recenzovaného Delta Force je to nebe a dudy. Přesto bych dal přednost orchestru, který by byl občas doplněn o elektro-kovový zvuk symbolizující stroj.

I práce s motivy je tu mnohem lepší než minule a taková "I'll Be Back" je vyloženě skvělá. Začíná jakoby údery na kovadlinu s postupnou gradací za pomoci perkusí a jednoduchých řetězců. Někdy za polovinou se přemění v chytlavou pecku a vedle ústředního motivu jde o to nejlepší na albu. Bohužel, jednoduché syntetické údery jsou takřka v každé skladbě a pokud se do toho opravdu zaposloucháte, tak už to přijde jednomu otravné. Občas se ukáže zajímavější nápad, ale je utlučen tímto stereotypem : tuc, tuc, tuc, skříp, skříp, skříp, tuc/skříp...

Na Terminátorovi 2 Fiedel odvedl mnohem lepší práci než v dílu minulém, ale ani tak nejde o něco zásadního. Ve filmu to bylo skvělé, na CD už je to horší. Zub času je prostě prevít. Říkám si, jak perfektní výsledek to mohl být, kdyby se Fiedel vrhnul k orchestru a dal tomu určitou nadstavbu. Z tohohle námětu úplně křičí velkolepost a tady se zůstalo v pozadí. Ani s těmi emocemi se neumí příliš pracovat, což dokazuje "It's Over ("Good-Bye")". Opět ze začátku povedená melodie, ale znova dojíždí na celou vadu nahrávky. Fanoušci Terminátora 2 mají soundtrack určitě už naposlouchaný a ti, co ne a rozhodují se, tak mohu jen doporučit snad dvě skladby, což je sakra málo.

1.  Main Title (Terminator 2 Theme) 01:57
2.  Sarah On The Run 02:32
3.  Escape From The Hospital (And T-1000) 04:35