31. 7. 2013

Statečné srdce (Braveheart) - James Horner

Jeden z nejlepších a nejslavnějších historických filmů, Statečné srdce, dodnes zůstává největším úspěchem herce a režiséra v jedné osobě, Mela Gibsona. Vedle pěti Oscarů získal snímek postupem času i kultovní status. Asi nejde říci, která složka na tom měla největší podíl, nejspíše jde o kombinaci všech - herci, směsice historie a romantiky, naturalistické souboje plné useknutých končetin a v neposlední řadě i Hornerova hudba, jejíž úspěch byl po komerční stránce obdivuhodný a do Titanicu šlo nejspíš o nejprodávanější soundtrack vůbec. Sice to nemohu podložit čísly, ale spíše čerpám z neoficiálních údajů. Dříve se nevedly statistiky jako dnes.

Je pravdou, že hudba má velkou zásluhu na úspěchu Statečného srdce, jenže neprávem do pozadí odsunula Legendu o vášni. Legendu zmiňuji z toho důvodů, že ani u Hornera jsem neslyšel takovou podobnost mezi jeho díly jako zrovna u těchto dvou. Statečné srdce je z velké části obšlehnutá Legenda. Schválně si oba soundtracky pusťte a začněte zmiňovanou Legendou, která vyšla o rok dříve. Právě tento důvod ubírá body Statečnému srdci z maximálního hodnocení. To opakování je do očí bijící. Je opravdu škoda, že se Horner takhle trápí s originalitou, i když se mu musí nechat hloubka a chytlavost melodií.

Jelikož se děj točí kolem skotského hrdiny Williama Wallace a jeho boji proti Anglii, tak nás čeká hromada skotských, irských nebo keltských prvků. Etnické části jdou napříč celým albem a zanechávají opravdu silný dojem. V kontextu s filmem jde o skvělé propojení a každému při poslechu hned dojde, proč se soundtrack stal tak nesmírně populárním i mezi těmi, kteří jinak této hudbě neholdují. To pořád nic nemění na tom, jak moc se tady Horner vykrádá. Ať už jde o chlapecký sbor, jenž dá vzpomenout na Caspera nebo o skladby "Revenge" jak ze Statečného srdce, tak z Legendy o vášni. Až si musím pokládat otázku, zda to není od Hornera drzost. Tohle už ale nechám na posluchačích.

Hlavní motiv, který můžeme slyšet takřka v celém soundtracku, je parádní. Ať už za doprovodu houslí nebo flétny. V "End Credits" dostane náležitý prostor. Přesně vystihuje romanticko-melancholickou náladu celého filmu. Vedle něho tu jsou ještě asi dva další motivy. Pokud čekáte na nějakou tu akci, tak snad jen ve skladbách "Attack on Murron", kterou jsme mohli slyšet v traileru na Společenstvo Prstenu, tajemnou "Revenge", fantastickou "The Battle of Stirling" začínající údery bubnů s postupným nástupem smyčců, nebo v "Mornay's Dream". Akční stránka zabírá přibližně 30 minut z celkové délky nahrávky, která, jak už je u Hornera zvykem, opět atakuje 80 minut.

Počítám s tím, že většina fanoušků už dávno soundtrack slyšela a nejspíš většina z nich ho pokládá za klenot nebo srdeční záležitost. Nikomu to neberu a věřte, že kdyby tu nebyl tak brutální problém s originalitou, tak je plný počet jasný. Přesto i já se k tomuhle albu rád vracím a těžko tomu bude někdy jinak. Na to je hudba ke Statečnému srdci až příliš chytlavá a dojemná.

1.  Main Title 2:51
2.  A Gift Of A Thistle 1:37
3.  Wallace Courts Murron 4:25