21. 7. 2013

Sněhurka a lovec (Snow White and the Huntsman) - James Newton Howard

Rok 2012 přinesl hned dvě verze oblíbené pohádky o Sněhurce. V recenzi se podívám na tu zajímavější po všech směrech a to na verzi od Ruperta Sanderse, Sněhurka a Lovec. Temnější pojetí fantasy rozhodně není na škodu a máme co dělat s v rámci možností originálním pojetí této klasiky bratří Grimmů. Kdo čeká Disneyho, tak těžce narazí. Sice film nedostál očekáváním díky nabušeným trailerům, ale o slušnou podívanou šlo, to bez debat. Sám za sebe přesto musím říct, že jsem byl z výsledku zklamán a svou roli na tom určitě měla i Howardova hudba. Jeho jméno ve spojení s fantasy slibovalo taky mnohem více a ne jen lepší průměr, čímž jsem prozradil už jak je na tom soundtrack. Přes nízkou filmovou kvalitu u takového Posledního vládce větru dokázal Howard vyčarovat vynikající hudební doprovod, který si nezasloužil být v pozadí. Otázkou je, jak dopadl zde.

Orchestrální hloubka je podporována sólovým vystoupením trombónu, klavíru, violoncella, harfy nebo zvonků. Sborový prvek je smíšený a okrajový, což je rozdíl od zmiňovaného Posledního vládce větru. Howard se často uchyluje k disharmonickému prvku s kovovou příchutí a několika průmyslovýma zvukama. Jde o vykreslení zla, armády královny Ravenny. Je to jeden ze dvou hlavních motivů. Ten druhý samozřejmě patří Sněhurce. Až uslyšíte skladbu "Snow White", tak většina hned pozná rozdíl v instrumentaci a pojetí obou charakterů. Můžeme si ji všimnout už při najíždění loga Universalu na začátku filmu. Nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že jde na delší dobu o jednu z těch lepších a zapamatovatelných skladeb.

Další, co mi utkvěla v hlavě, je bezesporu "Escape from the Tower". Patří k tomu nejakčnějšímu na albu za mohutné podpory perkusí. A zde se dočkáme i smíšeného sboru, který na soundtracku dost postrádám pro takovou látku. Asi jsem namlsaný Shoreovým Pánem prstenů nebo Basilovým Conanem. Čím jsme blíže konci, tak tím více dostává prostor akčnější poloha, ale bez nějaké větší práce s tématy. V pozadí je možné všimnout si i syntetických zvuků. Přes mohutné údery bubnů vše bledne vedle krásné "Coronation", kde je Sněhurky motiv podán velkolepějším způsobem s melodickou strukturou místo "slepého" bouchání do prázdna v předchozích skladbách. Za zmínku taky určitě stojí skvělá píseň "Breath of Life" od Florence. Nádherná ve všech polohách s orchestrálním a vokálním doprovodem. Jedna z nejlepších písní k filmu za hodně hodně dlouhou dobu.

Kdo čeká další Howardův majstrštyk jako Vesnice, Vyvolený nebo Poslední vládce větru, tak bude zklamán. Investici bych si rozmyslel pokud nejste vysloveně skladatelův nebo filmový fanoušek. Velký potenciál nebyl naplněn u jednotlivých tracků jako "Gone" od Ioanna Gika  a ani u samotného soundtracku. Přesto je nahrávka ve všech směrech profesionální a závěr podtrhuje dokonalá Florence. Jako doprovod k filmu lepší průměr a to samé platí i pro CD. Nic víc, nic míň.

1.  Snow White 3:24
2.  I'll Take Your Throne 3:00
3.  Tower Prayers 2:07