27. 6. 2013

Vyvolený (Unbreakable) - James Newton Howard

Kdo by neznal tvůrce Šestého smyslu M. Night Shyamalana. Byl považován za génia žánrů horor/thriller. Dnes už po něm neštěkne ani pes a to měl našlápnuto hodně vysoko. Kariéra se mu začala hroutit kontroverzně přijatou Vesnicí a šla nejspíš úplně do kytek díky snímkům Poslední vládce větru a zejména Po zániku Země (After Earth). Do After Earth byla u něj aspoň známkou kvality hudba Jamese N. Howarda. Jak vůbec dopadla jejich druhá spolupráce z roku 2000, Vyvolený?

Film patří k mým nejoblíbenějším snímkům a dá se říct, že ve své podstatě i nejosobnějším. Každé ráno se vzbudit s pocit, že neděláme to, co máme, není nic moc. Tam, kde byl Šestý smysl doplněn o strach, tak zde autor řeší hlavně své oblíbené téma a to rodinu. To by nebyl Shyamalan, aby i tady na nás nečekala nějaká šokující pointa, která obrátí původní směr. Howard dokáže ve spojení s Indem vykouzlit vždy ze sebe to nejlepší a ani tady nás nepřipravil o perfektní atmosférický zážitek.

"Visions" svým originálním stylem vypaluje ušní bubínky. Tohle techno pojetí s bicím se stává ústředním motivem a dostaneme ho zpět v "Unbreakable". Jedná se o jednu z nejkrásnějších skladeb, kterou do dnešního dne Howard vytvořil. Neumím si ani představit, jak by scény bez této skladby fungovaly. Tak jako film je i hudba plná deprese, což nám ukáže zbytek alba.

Elijahovo téma máme možnost slyšet v "Reflections of Elijah". Silně se odlišuje od našeho "hrdiny". Je temnější, smutnější. Znova se s ním setkáme v závěrečné "Mr. Glass / End Title", kde nabírá na intenzitě s tím, jak děj graduje. Přitom piáno nás jakoby vrací do Elijahových dětských let, za to smyčce na nás chrlí současného Elijaha. Vše se krásně napojuje na Davidovo téma z "Visions" nebo "Unbreakable". "Orange man" už je jen třešnička na dortu - David pochopil svou úlohu a význam ve světě.

Fanoušek J. N. Howarda už tento kousek určitě slyšel, ostatním mohu jen doporučit k poslechu, aby se nechali emocionálně pohltit nádhernou instrumentací. Kratší délka mě mrzí, ale zase jsem raději než aby to bylo zahlcený třiceti minutovou vatou. Poslech tohoto soundtracku je jako cesta časem, kdy Shyamalan dokázal okouzlit talentem a Howard mu zdatně sekundoval. Snad někdy...

1.  Visions 5:57
2.  Reflections of Elijah 4:08
3.  Weightlifting 3:43