25. 6. 2013

The Amazing Spiderman - James Horner

V roce 2002 se Sony povedla trefa do černého a převedla jednoho z nejoblíbenějších hrdinů světa Marvelu na filmové plátno s rekordy v tržbách. Svou nejúspěšnější sérii uzavřela roku 2007 po neshodách s režisérem Samem Raimim. Čas běžel a práva na Spidermana by se tak vrátila opět do rukou Marvelu. Ten práva na Spidermana prodal vzhledem ke své špatné finanční situaci v té době, ale podmínkou ve smlouvě bylo, že pokud se pavoučí muž neobjeví na plátnech do pěti let od poslední štace, tak se vrátí zpátky pod křídla domovského Marvelu. Sony tedy chvátala, tlačila na Raimiho se čtyřkou, což nakonec po neshodách padlo, ale hlavouni to nevzdali a začalo se znova. Ze šuplíku se vytáhl původní náčrt scénáře a na post režiséra byl dosazen Marc Webb, který nemá s takovou produkcí absolutně zkušenosti.

Nakonec se jim podařilo protlačit Spidermana na plátna za pět minut dvanáct, přesně pět let od třetího dílu. Spousta lidí ale neměla radost z tak brzkého restartu celé série. Pokud jde o mě, tak The Amazing Spiderman je v mých očích povedenější než jakýkoliv díl od Sama Raimiho. Těžko říct, zda je to díky příjemnějšímu hereckému obsazení nebo více tlačení do romantické polohy s civilnějším pojetím. Nemalou zásluhu na povedeném restartu má i skladatel James Horner. Zpočátku se jeho výběr příliš nezdál, ale při shlédnutí snímku si člověk uvědomil, že nikdo lepší by asi pro tuhle romantickou komiksárnu nebyl. Po zkušenostech s Legendou o vášni nebo Titanikem se ale nabízela otázka, zda se dočkáme něčeho nového či půjde opět o recyklačku.

Horner, stejně jako Elfman u Raimiho verze, využívá na doladění synťáky, ale srdcem soundtracku je orchestr a především skladatelovo oblíbené piáno. Všechny tyto prvky dostaneme hned v úvodní skladbě "Main Title - Young Peter". Kloubí se v ní jak romantická poloha, tak ve druhé polovině ta temnější za pomocí menšího sboru. To, co je podstatné, že soundtrack jako celek má duši. Ač přes určité stejné postupy, které Horner používá snad u každého alba, se nějakým způsobem zachovává vysoká posluchatelnost a životnost.

"Becoming Spider-man" dává vzpomenout na Titanic, to samé platí o takové "Saving New York". Hornera tohle vykrádání asi příliš netrápí a bohužel ani většinu posluchačů. Každý jeho soundtrack je silně melodický. Samozřejmě se ani tady nevyhnula podobnost s Avatarem díky opětovné spolupráci s Lisbeth Scott ve skladbě "The Bridge", což není tak těžký, když Avatar zase těžil z předchozích skladatelových prací.

Album je protkáno melodií a především hlavní motiv hraný piánem se dokáže zaříznout do živého pokud jste ten, kdo umí dávat emoce najevo. Akčních skladeb příliš není oproti Elfmanově pojetí Raimiho verze, ale závěr "Ben's Death" tohle dokáže napravit. Jemná práce se synťáky doplněná o sbory a orchestr ve strhujícím podání. Ve filmu snad ještě více. Ani nevím kolikrát jsem tu skladbu už slyšel.

Jako u každého Hornerova soundtracku se i tady nabízí otázka zda doporučit. Řekněme, že pro mě je to jeden z těch lepších Hornerů, takže asi ano, běžte do toho pokud vám nevadí přílišná orientace na romantiku s jen občasným akčnějším doplňkem. Jak je u toho skladatele zvykem, tak nás čeká i slušná délka. Nemohu se dočkat dílu druhého, což platí nejen pro film, ale i pro samotný hudební doprovod.

1 Main Title (Young Peter)
2 Becoming Spider-Man
3 Playing Basketball