29. 6. 2013

Dokonalá bouře (The Perfect Storm) - James Horner

Režisér Wolfgang Petersen se nám po dlouhé době vrátil zpět na moře, i když už nikoli do ponorky. Tentokrát se zaštítil skutečnou událostí z roku 1991 v Massachusetts, kde došlo k výjimečné události a to spojení tří menších bouří do jedné velké, proto onen název Dokonalá bouře. V roce 1997 vyšla dokonce kniha o tomto přírodním jevu popisující příběh jedné posádky rybářské lodi, Andrea Gail. Petersen děj samozřejmě musel osekat, aby se vešel do dvou hodin. Dokonce se ozvali příbuzní, kteří si stěžovali na pojetí hlavní postavy, kapitána Franka W. "Billy" Tynea, jenž prý působil spíše jako záporná postava. To už nechám na divácích, zda tomu opravdu tak bylo. Já mohu jen říci, že George Clooney zahrál svůj lepší standart.

Petersen se rozhodl, že hudbu obstará James Horner, který už má s mořem taky své zkušenosti viz Titanic. Těžko říct, zda to byla tentokrát trefa do černého. Na CD hudba funguje perfektně se silným hlavním motivem hned na začátek. Je jednoduchý, lyrický, tudíž snadno zapamatovatelný. Na soundtracku se ho dočkáme hned v několika verzích. Jednou je triumfální až hrdinský, někdy zase melancholický až smutný a občas dokáže, díky rohu, nádherně popsat malé rybářské městečko Gloucester, kde to všechno začíná.

Horner skvěle experimentuje i se zvukem elektrických kytar v úvodní skladbě "Coming Home From The Sea". V tomto tracku se spojuje snad vše výše popsané. Akčnější část obstarává "Small Victories"  nebo "Coast Guard Rescue". Tady asi přichází onen kámen úrazu, který jsem v předchozím odstavci nakousl a to, že hudba působí na CD perfektně, ale když dojde na film, tak se ztrácí v akčních pasážích. Jakoby dostal přednost zvukový mix před hudbou, která není příliš zřetelná a vytrácí se. Člověk by si v ten moment představoval asi něco jiného. Takový Zimmer tohle pochopil u Muže z oceli, kdy i při totální destrukci je hudba slyšitelná a krásně rozeznatelná. Nevím na kolik je chyba u Hornera nebo Petersena. Film má totiž spoustu zvukových efektů. Pokud vám jde jen o CD, tak se nemusíte bát. Vše je maximálně melodické a jelikož jde o Hornera, tak už člověk ví, co čekat. ;)

K poslechu rozhodně doporučuji. Samozřejmě je tu opět možnost slyšet starší díla skladatele. V akčnějších polohách "Small Victories" jsem si povšimnul jak druhého Vetřelce, tak Titanicu. Prostě u Hornera nic překvapivého. Tímhle už začnu dávat bod dolů. Těm, co to nevadí, si ho naopak mohou přičíst. Plusem je opět délka, orchestr nebo silná melodičnost (návykovost). Nenechte se zmást deseti skladbami. V průměru má každá přibližně osm minut. V tomhle Horner rozhodně nešidí své posluchače. Moc rád se k poslechu vracím, takže pokud se někdo diví, proč jsem udělil tak "málo", tak je to onen stržený bod za vykrádání sebe samotného se stejnou instrumentací a půl bodu za občasně "nefungující" doprovod ve filmu v akčních částech. Ale je to drobnost. Kvalitu CD podpírá i povedená závěrečná píseň "Yours Forever" doplňující album v duchu celé nahrávky za doprovodu orchestru a španěly.

1. Coming Home From The Sea
2. "The Fog's Just Lifting"
3. "Let's Go Boys"