30. 6. 2013

Bram Stoker's Dracula - Wojciech Kilar

Drákula byl už tolikrát zfilmován, že se mi do těch počtů ani nechce. Jeho nejznámější představitelem je Christopher Lee jehož bude mladší generace především znát jako Sarumana z Pána prstenů  nebo Hobita. Za nejlepší verzi ale považuji tu z roku 1992, kterou má na svědomí tvůrce oceňované trilogie Kmotr, Francis Ford Coppola. Jeho pojetí této hororové legendy je je dost zajímavé a originální. Někdy jsem měl spíš pocit, že sleduji divadelní hru, což nemění nic na faktu, že jsem si na blu-ray šmáknul na dobových efektech. Coppola klasický příběh o hraběti z Transylvánie podtrhl hereckými osobnostmi mezi které patří Gary Oldman (Drákula), Anthony Hopkins (Van Helsing), mladý Keanu Reevs nebo ještě mladičká Winona Ryder jako objekt Drákulovy touhy. Dalším plusem je rozhodně výprava, kostýmy nebo masky. Zisk tří Oscarů to potvrzuje.

Největší překvapení je u mě ale na postu skladatele kam si vybral polského rodáka, neznámého Wojciecha Kilara. Musím se přiznat, že jeho tvorbu neznám, takže nemohu soudit, zda šlo v tom roce o nějaký šok a jak moc se vymyká skladatelův soundtrack k Drákulovi jeho tehdejší tvorbě. Přesto získal několik světových ocenění za toto album a na Oskarech ho nejspíš limitovalo jeho neznámé jméno. Buď jak buď, hudba se opravdu povedla a skvěle v mých očích dotváří romantičtější pojetí upírova života. Nejspíš zkusím i skladatelovu Devátou bránu, zda se někam posunul. Je evidentní, že Drákula mu otevřel mnoho dveří. Údajně dostal právě on nabídku na hudbu k Pánovi prstenů, ale díky velikosti projektu odmítl.

Hudba má silně gotické zastoupení s křesťanským podtextem. Úvodní skladba "Dracula - The Beginning" už nám otevírá hlavní motiv, který je na albu poměrně často, například v "The Brides" nebo v "End Credits". Tento motiv je nejvíce nasycen "evropským zvukem" s postupnou gradací, kde se ke slovu dostanou jak rozmáchlé ženské sbory, tak i mužský šepot v pozadí nahrávky dodávající skladbě určitou sklíčenost a ďábelskost/zlověstnost. "Love Remembered" nám zase předkládá milostný motiv, který samozřejmě je i tématem pro Minu Harker. Jeho náznak je slyšet už v úvodu ""Dracula - The Beginning", někdy v polovině za pomoci ženského vokálu.

"The Hunt Builds" nebo "The Hunter's Prelude" je zase téma pro Van Helsinga s občasným upozaděným doplňkem o Drákulův nebo Mínin motiv. Gradující "The Hunt Builds" mi silně připomíná tvorbu Carla Orffa. Nejvíce mě ale mrzí krátkost kostelní "Ascension". Škoda, že ji Kilar více nerozpracoval. Má úžasnou lyriku a melodičnost při hlubokých přesto jemných mužských vokálech. Závěr už jen doplňuje celkem poslouchatelná "Love Song For A Vampire (From "Bram Stoker's Dracula")" od Annie Lennox.

Svým způsobem, na Hollywood, silně originální nahrávka, kterou k poslechu doporučit prostě musím. Nejde o nic geniálního, ale skvělé to je. I ve střední Evropě se dokáže narodit skladatel, jenž se hrdě může postavit těm nejlepším na západě. Uvidíme, co mi přinese Devátá brána a třeba si od Kilara seženu i něco dalšího. Zatím musí stačit Bram Stoker's Dracula se svými základními třemi motivy.

1.  Dracula - The Beginning
2.  Vampire Hunters
3.  Mina's Photo